Érdekes tanulmányra hívja fel a figyelmet a német Automobilwoche.de: az International Council on Clean Transportation (ICCT), azaz a Tiszta közlekedés nemzetközi bizottsága évek óta méri és átlagolja az autógyártók elvi és tényleges flottaszintű átlagfogyasztását, és úgy találták, hogy immár nem kevesebb mint 42 százalék az eltérés a két érték között. Ez átlagosan évi 400 eurós, azaz több mint 120 ezer forintos többletköltséget jelent az európai autósok számára, de a környezeti terhelés után fizetendő adók és bírságok meg nem fizetése miatt ennél jóval nagyobb az egy főre jutó valós anyagi teher.

A tanulmányhoz felhasznált különböző források külön-külön elemzett, illetve (vastag feketével) összesített értéke. Folyamatosan nő a különbség, de valamelyest csökken a mértéke.

A társaság szerint mindig is hajlamosak voltak túlozni az autógyártók, ám tíz éve mindössze 15 százalék volt a különbség, ami akár vezetési stílustól függő változónak is tekinthető. 2013-ban, amikor először tették közzé tanulmányukat, már 25 százalék volt a deficit, mostanra pedig ehhez képest is további 2/3-dal nőtt a lemaradás – vagy ha úgy tetszik, a hazugság – mértéke.

A VW dízelbotrányának kirobbanásában kulcsszerepet vállaló ICCT szerint az új, elvileg életszerűbb mérési szabványok bevezetésével csökkenhet az eltérés – ami persze sovány vigasz, tesszük hozzánk, hiszen nem a fogyasztás fog mérséklődni, hanem a hivatalosan megadott értékek lesznek magasabbak.

A tanulmány alapját adó vizsgálat során 1,1 millió személygépkocsi nyolc uniós országban, 14 forrásból (magánfelhasználóktól, flottakezelőktől, szakfolyóiratoktól stb.) származó adatait elemezték.

A teljes tanulmány hozzáférhető az interneten.