22 éves fennállása során csupán egyszer nőtt ilyen sokat egyetlen év alatt a J.D. Power piackutató intézet APEAL-indexe: az autóipari teljesítményt, kivitelezést és ergonómiát (Automotive Performance, Execution and Layout) mérő viszonyszám a teljes észak-amerikai piacra vetítve a tavalyi 801-ről idénre 810-re nőtt. Az ok egyértelmű: az emberek elégedettebbek autójuk képességeivel, formavilágával és szolgáltatásaival – mármint nagy átlagban.

A felmérés 25 kategóriában 10 paraméter (külső, belső, menetdinamika, kilátás/biztonság, ülések, hajtáslánc, tárolás/helykínálat, fűtés/szellőzés/klíma, audio/infotainment/navi, és fogyasztás) mentén vizsgálta a fogyasztók véleményét, és az általános vélemény, hogy egyre kedvezőbb a helyzet. Az ok nem bonyolult: a technológia gyorsabban fejlődik, mint amihez hozzá vagyunk szokva, így azok a technológiák, amelyeket ma már akár kisautókba is költséghatékonyan be tudnak építeni a gyártók, tudatunkban még mindig prémiumkategóriás szolgáltatásként élnek – ilyenek mindenekelőtt a radar- és kameraalapú vezetőtámogató funkciók, vagy a kapcsolódási, okostelefon-szinkronizációs szolgáltatások.

Ennek köszönhető, hogy míg a tömegpiaci márkák vevőinek átlagos elégedettsége a tavalyi 804 pontról 814-re nőtt, a prémiumszegmensben a növekedés csupán 1 pont volt – igaz, 844-ről 845-re. Viszont ez azt is jelenti, hogy soha nem volt még ilyen csekély a különbség a tucatmárkák és a presztízsgyártmányok között. Megnyugtató hír, hogy az APEAL felmérésen kategóriaelsőséget elért 25 típus közül nyolc az IQS (kezdeti minőség tanulmány) vizsgálaton is díjat nyert, azaz nem tartalom nélküli csillogásról van szó.

A legmagasabb, 884-es APEAL pontszámot idén (ahogy az előző tizenkét évben is) a Porsche kapta. A frissen alapított Genesis márka a második (869), mögöttük a három német presztízsmárka jön. A VW-csoport hat, a BMW négy díjat nyert, a Ford, a GM és a Kia hármat-hármat. A legtöbbet a Chrysler javított, 774-ről 815 pontra.

A kategóriaelsőségek a következőképpen alakulnak:

Prémium szabadidőjármű

Felső kategóriás prémium SUVCadillac Escalade
Középkategóriás prémium SUVPorsche Cayenne
Kompakt prémium SUVPorsche Macan
Kiskategóriás prémium SUVBMW X1

Szabadidőjármű

Felső kategóriás SUVChevrolet Tahoe
Középkategóriás SUVNissan Murano
Kompakt SUVHonda CR-V
Kiskategóriás SUVKia Niro

Pickup

Nehéz pickupFord Super Duty
Középkategóriás pickupHonda Ridgeline
Könnyű pickupFord F-150

Sportautó

Középkategóriás prémium sportautóPorsche 911
Középkategóriás sportautóDodge Challenger
Kompakt sportautóMINI Cooper

Prémium személyautó

Középkategóriás prémiumautóAudi A7
Középkategóriás prémiumautóLincoln Continental
Kompakt prémiumautóAudi A4
Kis prémiumautóAudi A3
Kis prémiumautóBMW 2-es sorozat

Személyautó

NagyautóKia Cadenza
Középkategóriás autóNissan Altima
Kompakt autóMINI Clubman
KisautóChevrolet Bolt

Buszlimuzin

Kompakt buszlimuzinKia Soul
BuszlimuzinChrysler Pacifica