Magyarországon az első autópályát – az M1-M7 közös szakaszát – 1964-ben építették. Két évvel később elkészült az M7-es Balaton felé vezető sávja Martonvásárig.
(kép – Fortepan, az M1-M7-es autópálya közös szakasza a benzinkútnál a Károly Király utcai felüljáróról nézve.)

A déli autópálya (röviden: DAP) egy egykori tervezett gyorsforgalmi út Magyarország déli határai mentén. Az út megépítésének ötlete az 1990-es rendszerváltást követően merült fel. A körülbelül 700 kilométer hosszú út Magyarország leghosszabb autópályája lett volna, megépítésére egy részvénytársaság is létrejött. A vállalkozás több éven át hiába kísérletezett az út engedélyeztetésével és nem sikerült megteremteni az útépítés pénzügyi feltételeit sem. A déli autópálya végül csak terv maradt. Napjainkra ugyan rövidebb gyorsforgalmi útszakaszok már megépültek az egykori nyomvonal mentén, de a teljes déli autópálya megépítése továbbra sem valószínű.

M7-es autópálya, Nonstop presszó Lepsény környékén. A 83-as kőnél épült vendégfogadó arról lett híres, hogy ez volt az ország első éjjel-nappal nyitva tartó étterme. Megelőzte korát, az akkori forgalom mellett nyilván tökéletes ráfizetés volt a 24 órás nyitva tartás. Amin, az akkori szóbeszéd szerint, a motelrészben egyéb szolgáltatást, testi örömöket kínáló hölgyek segítettek

Az M7-es része a Kőröshegyi völgyhíd, amely az ország legnagyobb völgyhídja lett, hossza 1872 méter, magassága 120 méter. A völgyhídon a megengedett legnagyobb sebesség 110 km/h.


Az M7-es Balatonszárszó és Ordacsehi közötti 20 kilométere 65 milliárd forintba került. Egy kilométer tehát nagyjából 3,2 milliárd forintért, vagyis egyetlen méternyi autópálya 3,2 millióért épült meg.

Az 1990-es évek közepéig a közvetlen, kapus díjszedésen alapuló rendszer kapott nagyobb teret, ám ezt a negatív tapasztalatok miatt 2000-et követően egy egész hálózat használatára jogosító matricásnak nevezett bérletrendszer váltotta fel.

Alagutak az M6-oson, de miért? A hivatalos indoklás szerint a 35-55 m mély bevágások okozta végleges tájsebek, valamint a felszámolásra ítélt értékes gyümölcs- és szőlőültetvények kisajátítási költségei igen magas lett volna. A mélybevágások helyén alagutakat is számításba vevő alternatív megoldás a földfölösleg elhelyezési költségeit és a mélybevágásokból eredő kisajátítási költségeket megszüntette. Igaz, az M6 145 kilométeres déli szakaszára így is elment 384,7 milliárd forint, a löszös talajon végzett építkezés során pedig két omlás is történt.

Elvittük a Suzukit Európa legmagasabb pontjára. Izgalmas volt. Nézd meg a képeinket! Kattints!