2016-ban hatodik alkalommal kerül megrendezésre a Peking to Paris Motor Challenge. A rendezvény egy oldtimeres világtúra, meseszép autókkal. A 14 ezer kilométeres verseny idén Magyarországon is áthalad.
Az embert és gépet egyaránt próbára tevő maratonon kizárólag 1975 előtt gyártott autókkal lehet részt venni és alapvetően két kategóriára lehet bontani a mezőnyt: a második világháború előtt és után gyártott autókra. Az idei mezőnyben például fut fakerekű autó is, nevezetesen egy 1915-ös American La France.
A 2016-os Peking-Párizs Maratonra 26 országból, 105 csapat adta le a nevezését olyan autókkal, mint Bentley Le Mans, Ford A Model, vagy Buick Super 8; A napi szakaszok hossza 180 és 668 km közé esik, ezek közül kettő érinti Magyarországot: 2016. július 9-én a Kassa-Budapest, majd 11-én a Budapest-Maribor. Az érdeklődők Miskolctapolcán a nagy parkolóban 11.30-tól és Gyöngyösön a Fő téren 15.30-tól találkozhatnak a mezőnnyel.
Arról, hogy ne egy sima „kirándulás” legyen a túra, a mért szakaszok gondoskodnak. Július 9-én a Mátra klasszikus ralipályáin a Parádsasvár-Szuha (14.09-től) és a Mátraalmás – Mogyorósorom (14.24-tól) gyorsaságikon autózik majd a mezőny. Fontos megemlíteni, hogy a szakaszok környezetvédelmi előírások miatt csak Szuha település felől látogathatók.
Az oldtimer versenyzők Budapestre 17 óra 40 perctől érkeznek a Felvonulási téren kialakított zárt parkolóba. Egy egésznapos pihenő után hétfőn, július 11-én indulnak tovább, hogy a Veszprém környéki murvákon – Pétfürdő-Öskü (10.00-tól), Kislőd-Szentgál (11.08-tól) – versenyezzenek. Maga a futam nem a rali szabályai szerint bonyolódik, nem a gyorsaság a lényeg. Egy átlag idő van megadva a párosok számára és aki ezt a legjobban megközelíti, az a győztes. A szabályok igen csak megengedőek, aki akarja, kihagyhatja a speciál szakaszokat, de ez érthető is, hisz ezt a hatalmas távot ezekkel az öreg autókkal 38 nap alatt teljesíti a mezőny.
Érdekesség, hogy 1907-ben hirdették meg először ezt a rendezvényt és akkor még a gyorsaság volt az elsődleges szempont. Angol kezdeményezésre, mai értékre átszámítva 2 millió font (735 millió Ft) ütötte akkor annak a bátor vállalkozónak a markát, aki a leggyorsabban teljesítette a Peking-Párizs távot.
A hagyomány tehát innen fakad, de ahogy feljebb már említettük napjainkban nem a gyorsaságon, hanem a kalandon, a világot átszelő túrán van a hangsúly. Pont ez adja a szépségét ennek a versenynek, mert a résztvevőket nem kíséri külön szervizcsapat, mindennek az autóban kell lennie, ruháknak, szerszámoknak, ponyvának, sátornak, egyszóval mindennek.
Mindössze egy hatfős orvoscsapat van a versenyzők mellett, illetve egy szervizautó, amiben szerszámok vannak, amivel a versenyzők a nagyobb hibákat esetleg el tudnak hárítani. Egyébként mindent maguknak kell megoldaniuk, a párosok abszolút magukra vannak utalva.
A Peking – Párizs Maraton tehát egy romantikus időutazás a 21. században.