Minimális üzemanyagköltséggel használhatók a sűrített földgázzal hajtott autók, de vannak buktatóik is. Körkép a CNG-s használtautó-kínálatról
Minimális üzemanyagköltséggel használhatók a sűrített földgázzal hajtott autók, de vannak buktatóik is. Körkép a CNG-s használtautó-kínálatról

Óriási lépés a magyar gázautózásban

Minimális üzemanyagköltséggel használhatók a sűrített földgázzal hajtott autók, de vannak buktatóik is. Körkép a CNG-s használtautó-kínálatról
Hazánkban az Olaszországból behozott Multiplák a legolcsóbb CNG-s autók. 600 ezer és egymillió Ft közötti árakra számíthatunk
Gyári átalakításoknál többnyire az alváz rejti a gázpalackokat, nem a csomagtartóból rabolnak helyet. Utólag is átépíttethető egy benzines autó földgáz-benzin kettős üzeműre, de az LPG-vel szemben a mostani árakon ez nemigen éri meg
Itthon csak a kutas tankolhat gézt, legyen az autógáz vagy sűrített földgáz
Nem bonyolultabb gázt tankolni, mint benzint, csak nálunk más a jogszabály
Számítógép nélkül nem hangolhatók és javíthatók a mai gázbefecskendező rendszerek
Messze nem minden autógázas műhelyben foglalkoznak sűrített földgázas autókkal is
Előgyűjtás-emulátor beépítésével csökkenthető a gázüzemben magasabb égési hőmérséklet. Érdemes rászánni nagyjából 30 000 forintot
Ütközéskor kitörő tűzben nem tud felrobbanni a gáztartály, szemben a benzintankkal és a gázolajtartállyal, mert egy biztonsági szelep folyamatosan kiereszti a gázt, mielőtt kritikussá válna a nyomása
Tankolni nem kerül sokba, de a gáztartály használhatósága limitált. Az LPG tartályát 10+5 év után kell cserélni, a CNG-é 20 évig használható, de több vele a kiadás is a háromévente esedékes nyomáspróba miatt, amit palackonként kell fizetni
Fotó megosztása:

Itthon csak a kutas tankolhat gézt, legyen az autógáz vagy sűrített földgáz

Itthon csak a kutas tankolhat gézt, legyen az autógáz vagy sűrített földgáz

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) rendeleteinek többéves előkészítésében a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) is részt vett. “Az új szabályozás nem lazításokat tartalmaz, hanem életszerűbb és reálisabb környezetet teremt a felhasználók számára. A rendelkezéseknek köszönhetően megnyílhat az út a gázüzemű autózás gyorsabb elterjedése előtt Magyarországon” – fogalmazott Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke.

A Magyar Közlönyben megjelent “A nyomástartó berendezések, a töltő berendezések, a kisteljesítményű sűrített gáztöltő berendezések műszaki-biztonsági hatósági felügyeletéről és az autógáz tartályok időszakos ellenőrzéséről” elnevezésű, 2/2016 NGM rendelet egyik legfontosabb újdonsága, hogy a CNG-üzemű járművek gázrendszerének időszakos kötelező felülvizsgálatát négy évben határozza meg, emellett megszünteti a töltőberendezésekre és a járművek gáztartályaira vonatkozó, korábban érvényben lévő indokolatlanul kötelező szétszerelést.

A 2/2016-os számú rendelet emellett lehetővé teszi, hogy a jövőben önkiszolgáló CNG-töltőállomások épülhessenek, így a töltőállomás-tulajdonosoknak csökkenhetnek a fenntartási költségeik.

Az új szabályozásnak köszönhetően csökkenhetnek a gázközlekedésre rakodó költségek mind a töltőinfrastruktúra kialakítása, mind pedig a járművek kötelező vizsgáztatása terén. Ennek köszönhetően még ennél is vonzóbbá válhat a hazai autósok számára a sűrített földgázzal (CNG) történő közlekedés. Hazánkban jelenleg nyolc nyilvános CNG-töltőállomás üzemel, de az MGKKE arra számít, hogy 2016-ban a töltőpontok száma akár meg is duplázódhat, javítva az eloszláson. 2017-ben pedig akár további ötven töltőállomás is megjelenhet.

A Főgáz budapesti töltőállomásain 345 Ft-ra csökkentette a sűrített földgáz kilogrammonkénti árát tavaly ősszel, ez 230 forintos benzinárnak felel meg. A CNG-hajtású autók összességében a legalacsonyabb széndioxid-kibocsátással rendelkeznek.