Nagyon is izgatja a motorfejlesztőket a kétütemű motor egyszerű felépítése, a kevesebb mozgóalkatrészből fakadó kisebb súrlódási veszteség és az agresszív erőleadás, kiugró fajlagos teljesítménnyel. Csakhogy ezeket az előnyöket a kétüteműek károsanyag-kibocsátása miatt nemigen lehet összebékíteni az érvényes környezetvédelmi szabványokkal, ezért a kétütemű motorok már a motoros szánokból és a jetskikből is kiszorultak.
Tökéletesebb égés, kevesebb káros anyag
De a Honda új fejlesztésű motorjával új kört csengethetnek a kétüteműeknek. A szabadalmaztatott koncepciójú motor közvetlen benzinbefecskendezéssel működik, amellyel tisztább égés és jobb dugattyúhűtés valósítható meg. A pár napja a brit MoreBikes motoros weblap által kiszúrt újítás az égés pontos szabályozásával hatékony égést valósít meg, amely csökkenti a károsanyag-kibocsátást.
NOHAB és Szergej: kétütemű a Trabanton túl
Kétütemű motorral legtöbb olvasónk az NDK (egykori kelet-németországi államszocialista diktatúra) autóiban találkozhatott, Trabantokban, Wartburgokban és Barkasokban. Kevesebben tudják, hogy kétütemű motor hajtja a népszerű M62-es Szergej és M61 pályaszámú NOHAB mozdonyokat is.
A dízel-elektromos mozdonyok motorja nem résvezérléses, mint a kétütemű benzinesek általában, hanem kipufogószelepük is van, mint a Honda új motorjának. A szívórésen beáramló levegő a felső kipufogószelepen át nyomja ki az égésterméket.
Ennek működésére a mozdonyokban feltöltőre van szükség, amely lehet turbó és kompresszor, mint a Szergejben, vagy mechanikus feltöltő, mint a NOHAB esetében. Köszönjük Gajdán Miklós kollégánknak a gyorstalpalót!
Nem autóba való. Egyelőre
A metszetrajzokból látszik, hogy ez egyelőre nem autóba szánt változat, legalábbis jelenlegi kialakításával nem szerelhető be személyautókba. Alsó kialakítása inkább stabilmotornak mutatja a gépet, amely például áramfejlesztőkben szolgálhatna. Kisgépüzletágával megtámogatva a Honda a világ legnagyobb motorgyártója.