Legritkábban a legkisebb teljesítményű motorral szerelt személyautók okoznak a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) alapján térítendő kárt, ugyanakkor esetükben az átlagosnál magasabb az egy kárra jutó kifizetés – derül ki a Magyar Nemzeti Bank által közölt jelentésből, amelyben kifejtik, hogy motorteljesítmény függvényében miképpen alakul a károk száma és nagysága.
 

Drága a törés, ha erős a kocsi 1
Drága a törés, ha erős a kocsi 2

Drága a törés, ha erős a kocsi

Drága a törés, ha erős a kocsi

Drága a törés, ha erős a kocsi 4
Fotó megosztása:
Drága a törés, ha erős a kocsi 5


Tavaly a 2,7 millió személygépkocsiból Magyarországon a 37 kilowattnál (50 LE) kisebb teljesítményű – ez az első, legkisebb kategória – kocsik száma 110 ezer volt. Egymillió jármű tartozik az 51-70 kilowattos (69 – 95 LE), és 700-700 ezer a 38-50 (51-68 LE), illetve a 71-100 kilowattos (96-136 LE) kategóriába. A 101-180 kilowattos (137-245 LE) személygépkocsik száma a múlt év végén 227 ezret tett ki, az e felettieké 2500-at.

Amíg tíz éve még 100 személyautóból 5 okozott másnak balesetet, mára ez az arány 3-ra csökkent. A balesetet okozó gépkocsik aránya a legkisebb kategóriában 2,4 százalék, míg a 101-180 kilowattosoknál 4,46 százalék. A legnagyobb – a 180 kilowatt feletti – teljesítménynél a kárgyakoriság 4,2 százalék.

Egy személygépkocsis kgfb-kárra tíz éve még csak 380 ezer forint kifizetés jutott, tavaly az átlagos kárérték elérte a 434 ezer forintot.

Az átlagos kár a legkisebb autóknál 497 ezer forint volt. A 38-50 kilowattos kategóriában 430 ezer, 51-70 kilowatt közöttiben 423 ezer forint az átlagkár. A 101-180 kilowattos osztályban 456 ezer forint, a 180 kilowatt feletti kocsiknál viszont 564 ezer forint.

Forrás: MTI