Bár a legtöbb baleset nem a téli, csúszós utakon történik, mert a legtöbben visszavesznek a tempóból, nehezített körülmények között könnyebb elérni autónk és saját magunk határait. Mivel jól összeállított feladatokkal, egy alkalmas helyen még az überprofi sof?rök is sokat tanulhatnak, mai nagyanyagunkat a vezetéstechnikai továbbképzésnek szenteltük.

Pályák Budapesten és Pest megyében

Pest megyében illetve a f?városban többféle intézmény közül választhatunk. Az egyetlen Budapesten belüli lehet?ség a Magyar Autóklub pályája Újpesten. Tradicionális helyszín a Hungaroringen belüli Tanpálya és megépült a csillogó-villogó Drivingcamp Hungary Zsámbék mellett, amely tiszta nyugat. Gyakorlásra és fejl?désre mindegyik alkalmas, az illet? jobb vezet?ként tér haza a kurzus elvégzése után.

Szerkesztőségünk tagjai lassan tíz éve járnak autót tesztelni és tanulni Székely Gyulához (a kép előterében), hogy biztonságosabban vezessünk

Szerkesztőségünk tagjai lassan tíz éve járnak autót tesztelni és tanulni Székely Gyulához (a kép előterében), hogy biztonságosabban vezessünk

Mi a tököli reptérre járunk tanulni, mert az itteni vezetéstechnikai képzési központban páratlanok az adottságok. Székely Gyula vezetéstechnikai instruktor 2004-ben, derékig ér? f?be érkezett meg a volt szovjet katonai reptérre.

Célja azóta sem változott: a képzés által kevesebb embert veszítsünk el értelmetlenül az utakon. A reptér szakaszain ma 800 bója van fent és a szektorok összef?zésével összesen 2,1 kilométernyi pályát lehet kijelölni, amelyeken az összes gyakorlatot összef?zve 16 percig (!) vezethet folyamatosan a képzésre jelentkez?.

A lényeg: életszer? sebesség

36 ezer négyzetméternyi betonon kergethetjük az autókat a határaikig. A tudományos igény? mérésekre alkalmas, 150 méternyi sík m?gyanta felületet mi többnyire kihagyjuk, inkább a pálya többi részét használjuk, ahol feladattól függ?en 60-130 km/órás sebességgel haladunk.

36 ezer négyzetméternyi területen lehet gyakorolni. A pálya szélessége 52 méter, de van még 20 méter tartalék. Aki innen is kicsúszna, az füves mezőre fut ki

36 ezer négyzetméternyi területen lehet gyakorolni. A pálya szélessége 52 méter, de van még 20 méter tartalék. Aki innen is kicsúszna, az füves mezőre fut ki

Hogyan viszonyulsz a téli autózáshoz?

  • Nem stresszel jobban, mint nyáron vezetni
    53%
  • Alig várom, hogy hó lepje az utakat
    30%
  • Nyomaszt a téma
    16%

Hogyan viszonyulsz a téli autózáshoz?


A reptéri pálya legf?bb vonzereje (a szakmai színvonal és a f?város közelsége mellett) épp ez, az életszer? sebesség. A többi vezetéstechnikai centrumnál jóval magasabb gyakorlási sebességet a betonplacc mérete és biztonságossága teszi lehet?vé.

Elfér a mixer is

A terület nagy kiterjedése miatt betonnal töltött mixerek, t?zoltóautók és 40 tonnás kamionok sof?rjei is biztonságban gyakorolhatnak. A pálya szélessége 52 méter, a felület teljes szélessége ennél is több 20 méterrel. Akinek ez nem elég a megálláshoz, az a pályát övez? mez?re csúszik ki, ahol a füvet legel? birkák bogyói jelentik a legnagyobb veszélyt. 2004 óta több mint 6500 ember vett itt részt képzésen balesetmentesen és összesen két tükör tört le, amikor ketten túl közel haladtak el egymás mellett.

A repül?ipari szabványok szerint épült, 25 centi vastag betoncsík felülete teljesen sík. A burkolat annyira vastag, hogy tömege által nem mozog, így nem képz?dnek rajta lyukak, kátyúk.

Az egynapos, csoportos tréning részletes leírása itt olvasható, kivonatosan ez vár a résztvev?kre:

Megizzasztják a sofőrt a kikerülések, mert visszatéréskor az autó könnyen keresztbe áll

Megizzasztják a sofőrt a kikerülések, mert visszatéréskor az autó könnyen keresztbe áll

I. gyakorlat: kezelhet?ségi vizsgálat (tempó 50-70 km/h, pályahossz: 750 m). Cél: a kormánykezelés és a tempóérzék kifinomítása, a járm? menetdinamikai tulajdonságainak megismerése

II. gyakorlat: vészfékezés, célfékezés (tempó 50-90 km/ h) a féktáv mérésével. Cél: elsajátítani a helyes vészfékezési technikát blokkolásgátlóval és megismerni a vészfékasszisztens m?ködését.

III. gyakorlat: a fékezés és kormányozhatóság vizsgálata (tempó 60-80 km/h). Cél: megismerni a fékezés közbeni kormányozhatóság határait. A pálya egy szakasza vizes, csúszós.

Állandó a fejlődés, újdonság a Zastava GTL 55-ből készült korongdobáló autó is. A kocsiból kidobott, hirtelen előbukkanó korongok kerülgetése kegyetlen feladat, gyakori irányváltásokkal, kitörő autóval

Állandó a fejlődés, újdonság a Zastava GTL 55-ből készült korongdobáló autó is. A kocsiból kidobott, hirtelen előbukkanó korongok kerülgetése kegyetlen feladat, gyakori irányváltásokkal, kitörő autóval

IV. gyakorlat: vészfékezés és kikerülés, ESP-vizsgálat (tempó 50-70 km/h). Y elágazásba belefutva fékezés, majd a tréner vagy egy lámpasor utasítására kerülés jobbra vagy balra. Cél: szembesülni azzal, mit jelent a vészfékezés közbeni határozott kormányzás, megismerni a saját autó határait. (Ezzel zárul a félnapos tréningre érkez?k programja.)

V. gyakorlat: íven haladás (tempó 60-70km /h). Különböz? ív? kanyarkombinációk után a vezet? egy csúszós burkolattal ellátott felületre ér. Itt megtapasztalhatja az alulkormányzottságot és a túlkormányzottságot, megismerheti az ESP m?ködését a gyakorlatban. Cél: a stabilitásvesztés megtapasztalása, a kisodródás elleni teend?k ösztönös begyakorlása.