Akár 80 százalékkal csökkenhetett az egyik legnagyobb kínai autógyártó csoport profitja 2012 során. A számok nem véglegesek.

Akár 80 százalékkal csökkenhetett az egyik legnagyobb kínai autógyártó csoport profitja 2012 során. A számok nem véglegesek.


A Diaoyu szigetért folyó japán-kínai presztízsharcot és a kereslet ebből következő visszaesését nevezte meg a lesújtó veszteség legfontosabb okául a Guangzhou Automobile Group (GAC) múlt hét pénteken kiadott közleményében. A Kuangcsou (Kanton) városában üzemelő konszern 2011-ben még 4,27 milliárd jüan (152 milliárd forint) nettó hasznot ért el, a tavalyi évre azonban ennek mindössze 20-30 százalékával számolnak. A számokat még nem ellenőrizte könyvvizsgáló.

Nem a nemzetközi politikai torzsalkodás volt a veszteség egyetlen oka: többek között az erősödő belföldi konkurenciát, valamint egyes kínai tartományokban bevezetett autóvásárlási korlátozásokat is hibáztatja a közlemény.

A GAC csoport Kína hatodik legnagyobb autógyártó konglomerátuma, vegyes vállalatot üzemeltet többek között a Hondával, a Toyotával és a Fiattal. Többségi vagy egyedüli tulajdonosa a Changfeng, a Gonow és a Trumpchi márkáknak. A vállalat a tavalyi évben közel 730 ezer személygépkocsit gyártott.