A pihenőnap után hétfőn folytatódott a 2013-as Dakar-rali, száraz, több mint 30 fokos hőmérséklet mellett. A kilencedik napra a verseny leghosszabb szakaszát állították össze a szervezők, 852 kilométert kellett megtenni Argentínában, San Miguel de Tucumán és Córdoba között.

Az autósok, motorosok, quadosok 259 km összekötő után 593 kilométer szelektívet teljesítettek, míg kamionosok, 406 kilométer után kezdtek neki a 293 km-es mért szakasznak. A terep főként nem homoksivatag volt, hanem fákkal, a növényzettel borított rész, technikás nyomvonallal.  

A terep jellege meg is látszott az eredményeken, a homokon előnyben lévő buggyk szenvedtek. Az összetettben eddig második Nasszer Al-Attijah fának csapta egyedi építésű autóját, majd többször szerelt, végül nyolc kilométerrel a vége előtt meg kellett állnia. A vízpumpa meghibásodott, így nem tudott tovább menni. Kiesett.

Eközben Stephane Peterhansel ment előre rendületlenül. A 11. Dakar-győzelmére készülő francia most a szakaszt ugyan nem nyerte meg, de második helyével is növelte előnyét. A katari kiállásával az eddigi harmadik Giniel de Villiers a második, de hátránya ötven perc, miután ezen a szakaszon is kapott hat percet Peterhanseltől, aki már taktikázhat is a hátralévő napokon.

A szakaszt a 2004-es – még motorral – Dakar-győztes Nani Roma nyerte, négy perccel Petrhansel előtt. Idén ez volt Peterhansel csapattársának második részsikere, összességében 13. alkalommal győzött.

A Szalay Balázs és Bunkoczi László párosnál ismét előjött a pár napja jelentkezett szervóprobléma, nem működött körülbelül 260 kilométeren keresztül. Így azután Szalay a célban megint alig tudta felemelni a kezét. A magyar páros az 52. helyen ért célba a viadal leghosszabb szakaszán, de mivel ezúttal is sok volt a kieső, az a furcsa helyzet állt, hogy így is előrébb lépett az összetettben, s jelenleg a 26. helyen áll.   

“Már reggel láttuk, hogy volt egy kis olajfolt az autó alatt, de akkor még azt hittük, hogy csak túltöltötték a fiúk. Elfolyt az olaj, úgyhogy időről időre kénytelenek voltunk megállni és utántölteni” – mondta Szalay. Bunkoczi azt is elárulta, honnan volt utánpótlás: “A két szakasz között megálltunk egy lerakatnál és vettünk vagy tizenkét liter szervóolajat különböző kólás flakonokba. A második szakasz felétől már húsz kilométerenként megálltunk, de a végén már nem volt értelme, mert ahogy öntöttük az olajat felül, úgy folyt ki alul. Attól kezdve a szakasz maga volt a pokol…”

A lassan járj, tovább érsz elvet követte a másik magyar csapat, a Sandlander Team két egysége. “Az az igazság, hogy ma visszavettünk a fiatalos lendületből és abszolút biztonsági autózásra törekedtünk, aminek meg is lett a gyümölcse, ugyanis a szakaszon jó néhányan megelőztek minket, de ha jól számolok, akkor egy kicsit többen estek ki előlünk, mint ahányan elmentek mellettünk” – mondta Pócsik László, a 405-ös rajtszámú UNIQA Safety Car pilótája.

Sebestyén Sándor, a 455-ös rajtszámú Toyota vezetője szerint a legrosszabb a naplemente volt, alig láttak valamit az útból és egy quados is hosszú ideig porzott előttük. “A végén már sötét volt, de komolyan mondom, sokkal jobb volt akkor vezetni, mint nappal”  – mondta Sebestyén.

Sebestyén Sándor és Bognár József a 79. helyen ért célba 8 óra 23 perc 31 másodperc alatt, ami 2 óra 47 perc 3 másodperccel tér el az elsőtől. A Pócsik László – Farkas Nándor – Szaller Zoltán trió 2 perc 42 másodperccel utánuk futott be.

A motorosoknál is jelentősen átalakult az élmezőny. A versenyt vezető David Casteu előbb ütközött egy tehénnel (sok állat volt a szakaszon), majd fájós vállal tovább menve elcsúszott, megsérült az üzemanyagtankja, amit – egy csapattárs segítségével- csak kétórás munkával tudtak kijavítani. A 21. helyre csúszott vissza és gyakorlatilag elvesztette az esélyét a győzelemre.

A szakaszon a címvédő, Cyril Despres volt a leggyorsabb, aki megmutatta, miért is nyerte meg korábban már négyszer a Dakart. Tizenegyedikként rajtolt 24 perc hátránnyal, de támadásba lendült. Eleinte óvta a gumijait, de egyre fokozta a tempót, minden időellenőrzőnél a leggyorsabb volt, végül négy perccel előzte meg Joan Barredát. Casteu kiesése is segített neki, de így is jelentős hátrányt dolgozott le, és már a második, mindössze öt és fél perccel Ruben Faria mögött.  

A kamionosoknál a Darázsi Zsolt, Vörös Ferenc, Szalai Norbert trió az idei legjobb eredményét elérve a 21. helyen teljesítette a Dakar-rali kilencedik szakaszát. Ezen a napon a kamionosok végeztek a leghamarabb, míg a mezőny többi része két szelektív szakaszt teljesített, addig ők egyet. Az Opel Dakar Team versenykamionja az összetettben így a 32. helyre jött fel

“Köves, hegyi szakaszt jelöltek ki számunkra a rendezők, ami mindemellett nagyon gyors is volt, ami egyik-másik kamionon meg is látszott. Az egyik vetélytársunk leesett az út mellé, a másiknak kitört a szélvédője, szóval akadtak gondok” – mondta Darázsi, aki még azt is hozzátette, körülbelül nyolcvan kilométeren keresztül feltartotta őket az előttük induló, de egyszerűen nem lehetett előzni, mert a pályán mindössze egy nyomvonal volt, s csak ritkán értek nyílt terepre.  

A kamionosok mezőnyében a Tatrával induló Ales Loprais volt a leggyorsabb hétfőn,  az összetettben a kamazos Eduard Nyikolajev vezet.

A Dakar-rali állása a 9. szakasz után

Szakasz eredmény:

Autósok:
1. Nani Roma, Michel Périn (spanyol, francia, Mini) 5:36:28 ó
2. Stéphane Peterhansel, Jean Paul Cottret (francia, Mini) 4:11 p hátrány
3. Orlando Terranova, Paulo Fiuza (argentin, portugál, BMW) 6:54 p h.

Motorosok:
1. Cyril Despres (francia, KTM) 5:41:36 ó
2. Joan Barreda (spanyol, Husqvarna) 4:03 p hátrány
3. Alessandro Botturi (olasz, Husqvarna) 5:14 p h.

Összetett:

Autósok:
1. Peterhansel, Cottret 24:11:43 ó
2. Giniel de Villiers, Dirk von Zitzewitz (dél-afrikai, német, Toyota) 49:31
3. Leonyid Novickij, Konsztantyin Zsilcov (orosz, Mini) 56:03 p h.

Motorosok:
1. Ruben Faria (portugál, KTM) 25:57:12 ó
2. Despres 5:23 p hátrány
3. Francisco Chaleco López (chilei, KTM) 9:03 p h.

Részletes eredmények a Dakar hivatalos oldalán. Katt.

A mezőny kedden Córdobából La Riojába hajt, a résztvevőkre 632 kilométer, benne 353 kilométeres szelektív szakasz leküzdése vár.