A chilei Calamából az Argetin Saltába jutott el a mezőny a 2013-as Dakar-rali hetedik szakaszán, pénteken. A Motorosok/Quadosok 586 km összekötő szakaszt és 218 versenykilométert teljesítettek, míg az Autósok/Kamionosok 534 km összekötő mellett teljesítettek 218 kilométernyi gyorsaságit.

A szakasz érdekessége, hogy az Andokon átkelve versenyzők elérték a tengerszint feletti 3400-4000 méter közötti magasságot. A Dakar szervezői ki is adtak egy brossurát, hogyan kerülhetők el a magashegyi betegségek. Már egy szem aszpirin is csökkenti az esélyt a rosszullétre. A profik megfelelő légzés technikával és tudatos mozgással készültek.

“Ez elég rendesen kivett az emberekből, már azt is meggondolod, hogy kiszállj-e az autóból és odébb menj-e 15 métert. Abban a magasságban nemcsak az emberi szervezet gyengébb, de motorok is, az erő harmada elveszik”- magyarázta Pócsik László a Sandlander Team csapatvezetője.

A Szalay Dakar Team szervizcsapata a rajt előtt reggel ötig dolgozott, de rendbehozta a versenygépet, amelynek a kormányművével voltak gondok, emiatt ment tönkre a szervó csütörtökön. Szalay Balázsnak reggel még fájt a keze az előző napi szervó nélküli vezetéstől, de a rajt pillanatában elfelejtette minden baját.

A magyar versenyző végigrohant a nem túl köves, nem túl homokos szakaszon, amely nem volt nagyon trükkös, ellenben elég magas átlagsebességet hozott. Az Opel-páros úgy teljesített 103 km/órás átlagot, hogy majd’ 150 kilométert az előtte rajtoló porában volt kénytelen autózni. Végül a 26. helyen teljesítette a szakaszt, így az összetettben a 29. helyre lépett előre.  

A másik magyar csapat a Sandlander Team versenyzői is teljesítették a hetedik szakaszt, a Sebestyén Sándor – Bognár József duó a 74. helyen ért célba, míg Pócsik László, Farkas Nándor és Szaller Zoltán Land Cruisere a 76. lett.

“Köves, sziklás úton kellett végigmennünk, a nehézséget az okozta, hogy az ember nyomta volna szíve szerint a gázt, ahogy a csövön kifér, de muszáj volt ésszel vezetni, nehogy baj legyen. Egyébként is, amikor jobban belelendültél volna, biztos, hogy láttál egy felborult kamiont, egy megrongálódott autót vagy éppen szerelő versenyzőket az út szélén, úgyhogy rögtön óvatosabb lettél. A táj viszont gyönyörű, a látvány kárpótol minket az esetleges kellemetlenségekért” – nyilatkozta Sebestyén Sándor.

Az élversenyzőknél sokáig Nasszer Al-Attiyah vezetett az autós mezőnyben, de az utolsó 20 kilométeren, ahol megváltozott a terep, Stephane Petterhansel átvette a vezetést és elhúzott. A francia 1 óra 47 perc 27 másodperc alatt teljesítette a 220 kilométert, közel két perccel gyorsabban, mint katari ellenfele. Ezzel a címvédő 3 perc fölé növelte előnyét a 2011-es győztessel szemben, aki végül pénteken csak hatodik volt. Peterhanselnek ez volt pályafutása 61. szakaszgyőzelme a Dakarokon.

Pénteken a második leggyorsabb Guerlain Chicherit volt, aki az előző napokban szervo nélkül vezetett és megrándult a csuklója is. Most azonban száguldott, 39 másodperccel maradt el a legjobbtól. A harmadik helyen Robby Gordon érkezett.


A motorosoknál Kurt Caselli győzött, az amerikainak ez az első szakaszgyőzelme. Motorja igazából a háromszoros Dakar-győztes Marc Coma számára készült, de a spanyol sérülés miatt a verseny előtt két héttel lemondta a versenyt. Caselli a számára ideális terepen 117 km/órás tempót ért el. Ő az első újonc, aki szakaszt tudott nyerni, Ruben Faria 2006-os hasonló teljesítménye után.  

Caselli mögött az Oliver Pain és a Francisco Lopez voltak leggyorsabbak, ugyanannyi idő alatt 1 perc 23 másodperces lemaradással teljesítették a távot. Pain ezzel összetettben őrzi az elsőségét, Lopez viszont feljött a második helyre.  A nap egyik vesztese a címvédő, Cyril Despres. A francia eltalált egy nagyobb követ, amitől nem tudta kacsolni a hatodik fokozatot motorján, ami egy ilyen gyors pályán igencsak visszavetette, 13 percet gyűjtött az eddig 1 perces hátrányához.

Quadoknál is új szakasz-győztessel bővült a Dakar története. A chilei Sebastian Palma volt a leggyorsabb pénteken, 34 másodperccel megelőzve az összetettben már több mint egy órás előnnyel vezető Marcos Patronellit.

A kamionok mezőnyében ismét Gerard de Rooy bizonyult a leggyorsabbnak, ez már az ötödik elsősége az idei hét szakaszból. A holland egy perccel volt gyorsabb Ales Loprais-nél. De Rooy előnye 22 perc a pénteken hetedikként beérkező Eduárd Nyikolájevvel szemben.

A 2013-as Dakar-rali állása: 7. szakasz

Szakaszeredmények:

Autósok

1. Stéphane Peterhansel, Jean Paul Cottret (francia, Mini) 1:47:27 ó
2. Guerlain Chicherit, Jean-Pierre Garcin (francia, SMG) 0:39 mp h.
3. Robby Gordon, Kellon Walch (amerikai, Hummer) 1:08 p h.
…26. Szalay Balázs, Bunkoczi László (Opel) 18:28 p h.
…74. Sebestyén Sándor, Bognár József (Toyota) 45:59 p h.
…76. Pócsik László, Farkas Nándor, Szaller Zoltán (Toyota) 47:07 p h.

Motorosok

1. Kurt Caselli (amerikai, KTM) 1:51:31 ó
2. Francisco Lopez (chilei, KTM) 1:23 p hátrány
3. Olivier Pain (francia, Yamaha) 1:23 p h.
 
Összetett

Autósok

1. Peterhansel, Cottret 16:23:43 ó
2. Nasszer al-Attijah, Lucas Cruz (katari, spanyol, Buggy) 3:14 p hátrány
3. Giniel de Villiers, Dirk von Zitzewitz (dél-afrikai, német, Toyota) 44:03 p h.
…29. Szalay, Bunkoczi 7:21:57 ó h.

Motorosok

1. Pain 17:28:17 ó
2. Lopez 6:06 p h.
3. David Casteu (francia, Yamaha) 6:37 p h.   

Részletes eredmények a Dakar hivatalos oldalán. Katt.

Az autósoknak szombaton a Salta és Tucumán közötti 849 kilométert kell teljesíteniük, ebből 470 kilométer lesz a mért szakasz. A motorosokra 738 kilométer, s ebben 491 kilométer mért szakasz vár.