Dakar 2013 – 1. szakasz: Lima-Pisco
Összekötő szakasz: 250 km
Szelektív szakasz: 13 km

A hivatalos adatok szerint egymillió rajongó volt kíváncsi a 2013-as Dakar-rali szombati hivatalos rajtceremóniájára Limában és környékén. Így az ünnepélyes rajt népünnepéllyé alakult Peru fővárosában.

“Nagyon jól érezzük magunkat. Már a start megható volt, amikor felgurultunk a pódiumra, s nekünk tapsoltak az emberek, bizony hevesebben vert a szívünk. Fantasztikus pillanatok voltak” – mondta Sebestyén Sándor, aki a tavalyi kiesés után idén szeretne célba érni.

“Ami a navigációt illeti, az ezúttal nem volt nagyon nehéz, ugyanis a szakasz mentén végig álltak a nézők, az emberfal jelezte, merre kell menni” – tette hozzá Szalay Balázs, aki 12. alkalommal indul a Dakaron.

A címvédők mondták a rajt előtt:
&list=PLSmCFH46WIXbAOn6Z69M8RoCJj6TeOA-S&index=5

A szervezők korábban mindig hagyták bemelegedni a mezőnyt, nem úgy a 8400 kilométeres 2013-as Dakaron, már rögtön az elején jöhetett a homok. Igaz csak egy rövidke szakaszon. A limai rajtot követően 250 kilométert haladt a 183 motorból 38 quadból, 153 autóból és 75 kamionból álló mezőny, hogy teljesítse az első – mindössze 13 kilométeres – gyorsasági szakaszt.

Bár szombaton nem lehetett megnyerni a Dakart, veszíteni igenis sokat lehetett rajta, hiszen az autósoknál hármas, a motorosoknál ötös szorzóval számít ez az eredmény a végelszámolásnál. Ami azt jelenti, hogy ha valaki csak tíz percet kapott, az máris félórás hátrányban van.  Pontosan ez igaz Robby Gordonra, aki elakadt a homokban és tíz perc hátránnyal futott be.

Carlos Sainzon viszont nem látszott meg, hogy kihagyta a tavalyi versenyt, illetve, hogy vadiúj technikával, egy buggyval indul, a verseny 2010-es győztese leggyorsabbként nyitott. Ez volt a 25. szakaszgyőzelme. Mögötte Lucio Alvarez és Guerlain Chicherit maradtak le néhány másodperccel. Úgy tűnik, a kétszeres rali-világbajnok autója versenyképes, miután a negyedik helyen csapattársa, Nasszer Al-Attijah végzett. A címvédő, kilencszeres győztes Stephane Peterhansel fél perc hátránnyal a harmadik helyen zárt.

A magyarok közül Szalay Balázs volt a leggyorsabb, ő a 39. időt érte el. “Rövid, de gyors szakasz volt, ám mielőtt mindenki ész nélkül száguldani kezdett volna, két-három trükkös letörés a homokban figyelmeztetett arra, hogy a Dakar nem az első szakaszon dől el, pláne nem ilyen rövid távon” – mesélte a Dakart eddig hétszer teljesítő Szalay. “A homok a hőség ellenére sem volt elviselhetetlenül puha, csak túl kemény volt a gumink, így az autó nem volt olyan jó erőben, mint lennie kellett volna. De nincs gond, ez még csak az első nap”

A tavalyi kiesés után a sivatagnak másodszor nekivágó Sebestyén Sándor, Bognár József páros 116., míg az újonc Pócsik László, Farkas Nándor, Szaller Zoltán trió 137. lett a nyitónapon.

“Úgy vágtunk neki a szelektívnek, hogy semmi nem állíthat meg minket” – mondta Sebestyén Sándor “A tereppel nem is volt gond, ám nem sokkal a rajt után megláttuk a kazah pilótának navigáló Horn Albert autóját az út mellett, s természetesen azonnal félreálltunk. Az önindítójuk ment tönkre, nagyon pechesek, úgyhogy amikor mi továbbmentünk, még szereltek. A későbbiekben akadt egy látványos ugratásunk, de igazából hamar letudtuk a szakaszt, minden a legnagyobb rendben volt. Bemelegítésnek jó volt, de a megpróbáltatások vasárnap kezdődnek.”

A másik sandlandares autót vezető Pócsik László elmondása szerint nekik kicsit kapkodósra sikerült a rajtjuk a nagy forgalom miatt. “Gyakorlatilag hat másodperccel érkeztünk oda hamarabb, mint a rajtidőnk, úgyhogy épp csak egy bukósisak-felkapás volt és padlógáz” – mesélte a 405-ös rajtszámú Toyota pilótája, megjegyezve, hogy ezzel némileg meg is nehezítették a saját dolgukat. “Az országúti keréknyomással sikerült bemennünk a homokba, ami a 3,5 tonnánkhoz nem volt annyira jó ötlet, de végül gond nélkül teljesítettük”.

A motorosoknál a chilei Francisco López nyitott a legjobban, tavaly is ő volt a leggyorsabb az első etapon. A KTM-s versenyzőnek ez már nyolcadik szakaszgyőzelme. Mögötte Frans Verhoeven zárt, aki idén új motorral, Yamahával versenyez. Mindössze egy másodperc volt közöttük a különbség. A címvédő, négyszeres győztes Cyril Despres egy perc hátránnyal a negyedik helyen ért célba.

A kamionos mezőnyben a címvédő Gerard de Rooy végzett az élen. Az ivecós holland 16 másodperccel előzte meg Hans Stacey-t, aki történetesen a csapattársa. A harmadik helyen 25 másodperces hátránnyal Ales Loprais érkezett Tatrával.

Videó az első szakaszról:

A 2013-as Dakar-rali állása: 1. szakasz, Lima-Pisco, (263 km/13 km gyors:)

Autósok:
1. Carlos Sainz, Timo Gottschalk (spanyol, német, Buggy) 7:40,
2. Alvarez, Graue (argentin, Toyota Hilux) 8 mp hátrány,
3. Chicherit, Garcin (francia, SMG Buggy) 10 mp h., …
…39. Szalay Balázs, Bunkoczi László (Opel) 1:41 p h.
…116. Sebestyén Sándor, Bognár József (Toyota) 5:06 p h.
…137. Pócsik László, Farkas Nándor, Szaller Zoltán (Toyota) 10:58 p h.
 

Motorosok:
1. Francisco Lopez Contardo (chilei, KTM) 7:51,
2. Frans Verhoeven (holland, Yamaha) 1 másodperc hátrány,
3. Pablo Quintanilla (chilei, Honda) 5 mp h.

A részletes eredményeket (quadok és kamionok is) böngészheti ezen a linken

Vasárnap Pisco környékén marad a mezőny, a rajt és a cél is ott lesz, de közben 327 kilométer – ebből 242 kilométeres gyorsasági szakasz – leküzdése vár a résztvevőkre.