Szombaton Peru fővárosa, Lima mellől rajtol el a világ leghíresebb és legkeményebb terepversenye, a Dakar-rali, amely január 20-án Santiago de Chilében ér véget. A hivatalos rajtceremónia magyar idő szerint délután kettőkor kezdődik.

A híres, egyben hírhedt viadalon – amelynek 1979 óta íródó története során eddig 58 halálos áldozata volt – idén 161 autó, 196 motorkerékpár, 75 kamion és 40 quad vág neki a több mint nyolcezer kilométeres távnak.

A versenynek ezúttal is lesznek magyar résztvevői: az autósok között a Szalay Balázs – Bunkoczi László kettős (Opel) és a Sebestyén Sándor – Bognár József duó (Toyota). Emellett utóbbi szervizcsapata, a Pócsik László, Farkas Nándor, Szaller Zoltán (Toyota) trió próbál szerencsét, míg Szalayékat a Darázsi Zsolt, Szalai Norbert, Vörös Ferenc kamionos csapat segíti. Ott lesz még a szombati startnál Horn Albert is, aki a kazah Andrej Cserednyikov oldalán próbálja majd leküzdeni az embert és gépet próbáló homok- és kősivatagokat.


A magyarok közül Szalay Balázs a legtapasztaltabb, hiszen 12. alkalommal áll rajthoz a Dakaron. Az eddigi 11 verseny során hétszer ért célba, jelenlegi navigátorával, Bunkoczi Lászlóval pedig mind a hat alkalommal eljutott a végállomásig. A magyar páros tavaly érte el eddigi legjobb eredményét, amikor a huszadik helyen végzett.

A Sebestyén Sándor, Bognár József kettős másodszor áll rajthoz. Tavaly a sivatag erősebbnek bizonyult náluk, de mint mondták, a visszavonulás helyett vérszemet kaptak, így az idén sokkal felkészültebben és más szemlélettel vágnak neki a versenynek. A pilóta a rajt pillanatát várja a legnagyobb izgalommal, nap mint nap szeretne egyenletes, stabil teljesítményt nyújtani, a végcél pedig az, hogy az utolsó napi finisvonalon is átguruljon.

“Már az első kilométerektől kezdve maximumot kell nyújtani, nincs idő a belerázódásba, hiszen a Föld egyik legszárazabb helyéről, az Atacama-sivatagból startol a dél-amerikai tereprali-futam. A helyiek már azzal ijesztgetnek minket, hogy az első néhány napban a résztvevők jelentős része úgyis kiesik” – mondta a Sandlander színeiben induló Sebestyén Sándor.

Szalay Balázs a szervezőkre hivatkozva elmondta, hogy az első nap nem lesz nehéz a tapasztalt csapatoknak, a második és a harmadik homokos ugyan, de még mindig teljesíthető, a negyedik viszont pokoli nehéz – egyrészt hosszú, másrészt nagyon mély homokos. “Azt mondták, sok csapat számára lesz az a választóvíz.”


Ami az elitet illeti, indul a címvédő francia Stéphane Peterhansel, aki eddig tíz alkalommal győzött a Dakaron, négyszer autóval, hatszor pedig motorkerékpárral vitte el a pálmát. Most is a MINI-csapatot erősíti, amely a verseny  favoritja.  Egy év kihagyás után visszatér a 2010-ben bajnok spanyol Carlos Sainz, indul a katari Nasszer al-Attijah, aki 2011-ben nyerte meg a viadalt, és rajtol a dél-afrikai Giniel De Villiers is, így az utóbbi négy év nyertesei vetélkedhetnek majd egymással. Nem hiányzik természetesen Robby Gordon sem, aki továbbra is bízik hátsókerék-hajtású Hummerjében.

A motorosoknál idén is a KTM lehet a befutó. 2005 óta felváltva nyerte a futamokat Cyril Despres és Marc Coma. Előbbi vezet 4:3-ra spanyol ellenfelével ellentétben, a sorozat azonban bizonyosan nem folytatódik, miután Marc Coma nem áll rajthoz idén, mert egy korábbi versenyen vállsérülést szenvedett.

Immár ötödik alkalommal külön értékelik a quadokat. A fő esélyes Marcos Patronelli, aki 2010-ben már nyert, kétszeres Dakar-győztes testvére most nem nevezett. A kamionok mezőnyében Gerard de Rooy (Iveco), Hans Stacey (Tatara), Eduard Nyikolajev (Kamaz), Marcel van Vilet (MAN) a fő esélyesek.

Újdonság, hogy versenyt megelőző gépátvétel után is ellenőrzik a járműveket, a legvégén újabb technikai ellenőrzésen is bizonyítaniuk kell, hogy megfelelnek. A Dakarok történetében még nem volt ilyen. 


A Dakar-ralit 2009 óta bonyolítják le Dél-Amerikában annak következményeként, hogy terrorfenyegetettség miatt 2008-ban törölni kellett a versenyt az eredeti helyszínen, Afrikában. A törlésről egy nappal a rajt előtt, január 4-én határoztak; a verseny történetében példátlan döntés azért született meg, mert nem lehetett garantálni a versenyzők és a kísérők testi épségét a nyolc mauritániai szakaszon. A szervezők azóta több alkalommal is kinyilvánították, hogy a viadal előbb vagy utóbb visszatér az afrikai utakra, de végső döntés még nem született.

A Dakar-rali korábbi győztesei:

Autósok:
2012: Stéphane Peterhansel (francia, MINI)
2011: Nasszer al-Attijah (katari, Volkswagen)
2010: Carlos Sainz (spanyol, Volkswagen)
2009: Giniel De Villiers (dél-afrikai, Volkswagen)

Motorkerékpárosok:

2012: Cyril Despres (francia, KTM)
2011: Marc Coma (spanyol, KTM)
2010: Cyril Despres (francia, KTM)
2009: Marc Coma (spanyol, KTM)


A 2013-as Dakar-rali programja:
január 5.: Lima-Pisco – össztáv: 263 km/ebből 13 km mért szakasz
január 6.: Pisco-Pisco – 327 km/242 km
január 7: Pisco-Nazca – 343 km/243 km  
január 8.: Nazca-Arequipa – 718 km/289 km
január 9.: Arequipa-Arica – 509 km/172 km (motorosoknak: 411 km/136 km)
január 10.: Arica-Calama – 767 km/454 km
január 11.: Calama-Salta – 754 km/220 km (motorosoknak: 806 km/220 km)
január 12.: Salta-Tucumán – 849 km/470 km (motorosoknak: 738 km/491 km)
január 13.: pihenőnap
január 14.: Tucumán-Córdoba – 852 km/593 km
január 15.: Córdoba-La Rioja – 632 km/353 km (motorosoknak: 636 km/357 km)
január 16.: La Rioja-Fiambalá – 481 km/219 km (motorosoknak: 483 km/221 km)
január 17.: Fiambalá-Copiapó – 715 km/319 km
január 18.: Copiapó-La Serena – 735 km/441 km
január 19.: La Serena-Santiago – 630 km/128 km

Forrás: MTI