13,2 millió új autót értékesítettek 2012-ben Kínában, ezzel szemben Európában az egy évvel korábbi 13,6 millióról 12,5 millióra csökkent a forgalomba helyezett új kocsik száma – írta csütörtökön a Süddeutsche Zeitung a német autóipari szövetség (VDA) adataira hivatkozva. “Kína hamarosan a jelenlegi legnagyobb piacot, az Egyesült Államokat is megelőzheti. Már csak idő kérdése, hogy a kínai autópiac nagyobb lesz, mint amerikai” – mondta a müncheni lapnak Ferdinand Dudenhöffer, a duisburg-esseni egyetem autóipari kutató intézetének (CAR) igazgatója.

Az intézet számításai szerint 2030-ban Kínában már több autót adnak majd el, mint Európában, az Egyesült Államokban és Japánban együttvéve. Az erőviszonyok nemcsak az értékesítésben, hanem a gyártásban is átalakulnak. Európában az utóbbi 10 év közül öt évben csökkent a termelés, tavaly összesen 15 millió személygépkocsit gyártottak, az idén pedig stagnálásra lehet számítani.

Kínában viszont az utóbbi 10 évben folyamatosan emelkedett a gyártott kocsik száma és az idén várhatóan eléri a 13,8 milliót – írta a lap szakértői becslést idézve. Ugyanakkor Kínában egyelőre a betelepült nyugati gyártók uralják a piacot. A hazai cégek aránya csupán egyharmados, de egyre inkább terjeszkednek. Ezt mutatja például, hogy a Volvo már 2010 óta kínai tulajdonban van. A külföldi társaságok jellemzően kínai partnerekkel közösen üzemeltetnek gyárakat az ázsiai országban.

Kiemelkedően erős a német cégek jelenléte, egyebek között a BMW és a Daimler is üzemeltet gyárakat Kínában, a német márkák összesített piaci részaránya pedig 22 százalékos volt tavaly, 2 százalékponttal nőtt az egy évvel korábbihoz képest. Több német cég számára Kína már fontosabb, nagyobb piacnak számít, mint a német, és valamennyi társaságot együttvéve a német autóipar tavaly 700 ezerrel több kocsit értékesített Kínában, mint Németországban.

Forrás:MTI