Károsanyag-kibocsátási “szuperkreditekkel”, vagyis emissziós jogosítvánnyal ösztönözné az alacsony széndioxid-kibocsátású autók gyártását és a 2020-as uniós határérték betartását a német autógyártók képviseleti szervezete.


A Verband der Automobilindustrie (VDA) javaslata szerint a határérték feletti kibocsátású autók gyártására az alacsony kibocsátású járművek utáni “szuperkrediteket” lehetne beváltani, és egyúttal el kellene törölni a gyártónként megszabott 20 ezer darabos plafont.

“Az alacsony kibocsátású autók után járó szuperkreditekkel adófizetői pénzek nélkül lehetne egyenlő feltételekkel ösztönözni az európai autógyártókat” – mondta Hartmut Baur, a Daimler AG környezetvédelmi, energiaügyi és közlekedéspolitikai igazgatója.
A Greenpeace szerint a német autóipar a javaslattal csak kibúvót keres az EU 2020-ban életbe lépő széndioxid-kibocsátási korlátozásai alól. Számításaik szerint a javaslat kilométerenként mintegy 10 grammal több szén-dioxid kibocsátásával járna az EU által a járművekre 2020-ra lefektetett határértéknél.

Günther Oettinger energiaügyi uniós biztos támogatja a VDA javaslatát, Connie Hedegaard klímaügyi biztos kompromisszumos megoldást tartana helyesnek. Szóvivője, Isaac Valero-Ladron hétfőn közölte, hogy a szuperkreditek széles körű alkalmazása “lényegesen megnövelné a károsanyag-kibocsátást”, ugyanakkor “ösztönző hatással lenne a technológiai innovációra”. Ezért egy négyéves átmeneti periódusban be lehetne vezetni a szuperkreditrendszert, de ez idő alatt is gyártónként 20 ezer darabban kellene korlátozni az általuk szerzett jogosultság alapján gyártható, határérték feletti károsanyag-kibocsátású autók számát.

Korábban a német autógyártók többféle ötlettel próbálkoztak már, szerettek volna az autó méretével vagy a súlyával vagy a teljesítménnyel arányos kibocsátási normát, miután átlagosan nagyobb, nehezebb, erősebb autókat gyártanak, mint a francia, japán és olasz gyártók, akik viszont hozzák is az EU emissziós normáit.

A korábban meghozott előírások értelmében 2015-től átlagosan 130 gramm szén-dioxidot bocsáthatnak ki az autók kilométerenként az Európai Unióban, míg 2020-ban ez az érték már csak 95 g/km lehet. Amely autó nem teljesíti a normát, a gyártó pénzbírságra számíthat, minden darab után, ami emeli az autó árát. Ha gyártó versenyben akar maradni a konkurenciával, akkor ezt le kellene nyelnie.

2011-ben az EU-ban forgalomba helyezett új autók átlagosan 135,7 gramm szén-dioxidot bocsátottak a levegőbe kilométerenként. Az EU-ban 1990 óta 23 százalékkal nőtt a közúti közlekedésből származó károsanyag-kibocsátás, amelynek mértéke jelenleg az ötöde az EU-teljes kibocsátásának.