Stratégiai megállapodást kötött a kormány és a Magyar Suzuki Zrt., amelyet Magyarország egyik büszkeségének nevezett a szerdai budapesti aláírási ünnepségen a miniszterelnök. Orbán Viktor egyúttal bejelentette, hogy a kormány döntése szerint megépítik a Suzuki-gyárnak otthont adó Esztergom és az M1-es autópálya közötti csatlakozást biztosító útszakaszt.

Nem a miniszterelnök az első politikus, aki utat ígér a Suzukinak, 2006-ban Kóka János, akkori gazdasági miniszter a 10-es út rendbetételéről beszélt.


Takeucsi Hizasi, a Magyar Suzuki vezérigazgatója az aláírás kapcsán elmondta, hogy egy új autómodell tervezésébe kezdtek. Az nem egyértelmű, hogy a 2013-ban bemutatkozó új SX4-re gondolt, amelyet  S Cross néven ősszel láttunk, vagy valami másra. A Spalsh négy éves, így két év múlva annak is lehet utódja, igaz, az már nem az Opellel közösen készül, a német márka az Agila utódját már nem a japán márkával közösen tervezi.

A kormányzati honlapon az ünnepség után közzétett stratégiai partnerségi megállapodás szerint az egyezmény célja a Magyar Suzuki Zrt. hosszú távú magyarországi jelenlétének elősegítése, a cég termelő és fejlesztő tevékenysége bővítésének támogatása, valamint a vállalat aktív szerepvállalásának megerősítése “a magyar gazdaság teljesítményének és nemzetközi versenyképességének növelését célzó kormányzati gazdaságpolitika megvalósításban”.

A Suzuki kifejezte készségét, hogy – az üzleti eredményeket és a piaci viszonyok alakulását figyelembe véve – a következő években fenntartja magasan fejlett magyarországi gyártótevékenységét, a kormány pedig azt a szándékát nyomatékosította, hogy tovább javítja a befektetési-beruházási környezetet. Utóbbi kapcsán külön kiemelik az infrastrukturális feltételeket, így az összekötő és elkerülő utakat Esztergom térségében.


A vállalat emellett megfontolja kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenység végzését esztergomi gyárában magyar oktatási intézmények és kutatóközpontok bevonásával. Ezt a magyar kabinet kész támogatni.

Kitérnek a megállapodásban a képzési együttműködés fejlesztésére: a kormány törekszik átláthatóbbá, hatékonyabbá tenni a képzési támogatások rendszerét. A dokumentum egyúttal emlékeztet: a szakképzési hozzájárulásról szóló, az idén január 1-jén hatályba lépett törvény lehetővé teszi, hogy a Magyar Suzuki az általa fogadott szakképző iskolai tanulók gyakorlati képzésének költségeivel csökkentse szakképzési hozzájárulásának összegét.

A Suzuki – mint írják – kész figyelembe venni a kabinet javaslatait, ugyanakkor elsőbbséget biztosít azon saját képzési módszereinek, amelyeket a vállalat a Japánban és a világ más országaiban működő gyáraiban alkalmaz.

Az egyezmény értelmében a Magyar Suzuki Zrt. mindemellett törekszik a magyar beszállítókkal való együttműködésre. Eszerint a magyar kormánnyal közösen erőfeszítéseket tesznek arra, hogy a Magyarországon gyártott új Suzuki-modellek gyártási folyamatába magyar kis- és középvállalkozásokat is bevonjanak.

Az első stratégiai partnerségi megállapodást a Coca-Colával kötötte a kormány, a másodikat a Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Nyrt.-vel, a harmadikat a székesfehérvári Alcoa-Köfém Kft.-vel, a legutóbbit pedig november 9-én a kecskeméti Mercedes-gyár tulajdonosával, a Daimler AG-vel.

Forrás: MTI