November 1-jétől Európa-szerte kötelező az új abroncscímke alkalmazása, melynek célja, hogy rávilágítson az új abroncsok hatékonysági és biztonsági mutatóira. Az abroncsszakértők viszont arra figyelmeztetnek, hogy az új címke csak néhány kritériumot emel ki azok közül, amelyek hatással vannak az abroncs teljesítményére.

A címke jó útmutató, de ha alapos döntést akarunk olvassunk teszteket!

A címke jó útmutató, de ha alapos döntést akarunk olvassunk teszteket!


Az osztályozásos rendszerű EU-s abroncscímke célja, hogy a vásárlókat környezetbarátabb és biztonságosabb abroncsok vásárlására ösztönözze az abroncs három teljesítményi kritériumának (gördülési ellenállás, nedves tapadás és külső zajszint) egyértelmű feltüntetésével. Minden személygépkocsi, könnyűtehergépkocsi- és tehergépkocsi-abroncsot csak ezen címkeadatokkal együtt szabad értékesíteni.

Az abroncs teljesítményének számos konkrét szempontját egyszerűen nem tükrözik a címkén feltüntetett adatok. Rossznyelvek szerint a három adat a legnagyobb gyártók erős lobbitevékenysége nyomán alakult ki, az egyik nagyon jó volt a gördülési ellenállás terén, egy másik a nedves tapadásban kiváló. A címke potenciális hatása azonban így is jelentős anyagi, környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági tekintetben egyaránt.

Mint Jean-Pierre Jeusette, a Goodyear luxemburgi innovációs központjának vezérigazgatója elmondta: “Elemzésünk kimutatta, hogyha Európában valamennyi személyautó ‘A’ gördülési ellenállású abroncsokkal lenne felszerelve, az akár évi 27 milliárd eurónyi üzemanyagot lehetne megtakarítani. Ez akár 20 millió tonnával kevesebb CO2 kibocsátását is jelenthetne.”

A nedves fékezési teljesítmény tekintetében a “G” helyett “A” osztályú személygépkocsi-abroncsok választása 30%-kal csökkentheti a féktávolságot, vagyis a jármű akár 18 m-rel előbb áll meg. Ez kb. három-négy autóhosszt jelent.

Az abroncs kiválasztása során ezért érdemes további információkat gyűjteni. Összehasonlításképpen: a Goodyear a fejlesztési folyamat során több mint 50 különböző tényezőt vizsgál, köztük olyanokat, mint az abroncs viselkedése száraz és nedves utakon, valamint oldalirányú, illetve nagy sebesség melletti stabilitása; valamint az abroncs vízen felúszással szembeni teljesítményét a kanyarokban és egyenes útszakaszokon, amelyeket szintén nem tükröz az EU-s abroncscímke.

A TÜV SÜD Automotive független vizsgáló szervezet “abroncsok és felnik” szakterületének igazgatója, Michael Staude rámutat: “Az EU-s abroncscímke kicsit olyan, mint egy gyertya: bár némileg rávilágít az abroncs teljesítményére kiható egyes tényezőkre, nem hasonlítható egy fáklyához. “

Ráadásul a címkék valóságtartalmáért a gyártók felelnek, és nincs egységes hatóság, amely ellenőrizné azokat. Ha lesz egységes szankció, akkor elérhető lesz, hogy ne lehessen eladni véletlenül vagy szándékosan helytelenül felcímkézett, gyengébb teljesítményű abroncsokat.