A General Motors és Ford Motor Co. közös sebességváltót tervez az üzemanyag-hatékonyság növelése érdekében. Az Automotivenews.com-nak nyilatkozó informátorok szerint a GM kilencfokozatú váltót használna elsőkerék-hajtású modelljeinél, míg a Ford tíz fokozattal használná hátsókerék-hajtású pickupjaiban és szabadidő-autóiban.

A ZF nyolcfokozatú váltója már sok modellben szerepelnek

A ZF nyolcfokozatú váltója már sok modellben szerepelnek

A ZF nyolcfokozatú váltója már sok modellben szerepelnek


A GM szóvivője megerősítette a sebességváltókra érvényes együttműködést, de részleteket nem közölt, a Fordnál viszont csak a tárgyalásokról beszélnek. Az újságnak nyilatkozó beszállítói forrás szerint a két detroiti központú nagyágyú az év elején kezdett együttműködni az ügyben és még csak a tervezési fázisban vannak,  minden valószínűség szerint 2015-nél előbb nem kerül sorozatgyártásba a váltó.

A két gyártó számára a közös munka jelentős megtakarítást eredményez a fejlesztés költségei során, ugyanakkor a fő cél a jobb üzemanyag-hatékonyság és a kifinomultabb vezetési élmény. Előbbit azzal érik el, hogy a több fokozat révén a motor alacsonyabb fordulatszámon dolgozhat ugyanazt a sebességet produkálva, mint kevesebb fokozatú váltónál magasabb fordulaton, ami csökkenti a fogyasztást. A második elvárás pedig kisebb zaj és rezgés elérését jelenti.  

Nagyjából egy évtizede indult a váltóháború, párhuzamosan a motorok hengerűrtartalmának csökkentésével, miután az emelkedő üzemanyagárak nyomán a vásárlói elvárások között előrelépett a kisebb üzemanyag-fogyasztás.

Manuális  váltóknál a Porsche 7 fokozata a csúcs

Manuális váltóknál a Porsche 7 fokozata a csúcs

Manuális váltóknál a Porsche 7 fokozata a csúcs


Még 2003-ban a Mercedes volt az első, amely hétfokozatú sebességváltóval rukkolt elő, majd 2007-ben a Lexus az LS-t már nyolcsebességes szerkezettel kínálta. Ezt követőn mutatta be ZF saját nyolcfokozatú megoldását, amit azóta a BMW és az Audi modelljeiben használnak.

2011-ben jelentette be a Mercedes, hogy dolgozik egy új, kilencfokozatú sebességváltón, míg a ZF már hasonló, de kész szerkezetről beszélt. Egyelőre ezt még nem használják, de a német vállalat közlése szerint elsőkerék-hajtású modellhez fejlesztették. Az első felhasználó várhatóan a Chrysler csoport lehet.

Ezzel párhuzamosan a manuális sebességváltóknál is elindult a folyamat, hiszen az új Porsche 911 már hétfokozatú manuális sebességváltóval is elérhető, de kiszivárgott hírek szerint a BMW is hasonló szerkezeten dolgozik.