Manapság úgy zuhannak nyakunkba az évszakok, mint a Dallas kétharmadánál a reklámszünet, váratlanul, nagy robajjal. Az ősz sem jelentkezett be előre, küldött figyelmeztető jeleket, egy nap alatt betoppant az életünkbe. Ennek apropóján összegyűjtöttük a legfontosabb tanácsokat a biztonságos őszi vezetéshez.  

A sár és a lehullott levelek elegye pánikszerű megcsúszásra alkalmas útfelületet alkot, óvatosan, megfontoltan haladjunk az ilyen szakaszokon!

A sár és a lehullott levelek elegye pánikszerű megcsúszásra alkalmas útfelületet alkot, óvatosan, megfontoltan haladjunk az ilyen szakaszokon!

A sár és a lehullott levelek elegye pánikszerű megcsúszásra alkalmas útfelületet alkot, óvatosan, megfontoltan haladjunk az ilyen szakaszokon!


Csúszós, nedves utak 
Mivel nincs átmenet az évszakok között, ezért vezetőként a felkészülés sem egyszerű, hirtelen csökken a hőmérséklet, a hosszú szárazságot esős, nedves időjárás váltja fel. Triviális tanács, de ilyenkor első az óvatosság. Indulás előtt ellenőrizzük az abroncsok állapotát, ilyen időszakban még fontosabb a megfelelő profilmélység megléte.
Tartsuk be a követési távolságot, figyeljünk oda a gyalogosokra, iskolás gyerekekre. Ha megfontoltan, a körülményekre odafigyelve közlekedünk, elkerülhetjük a balesetveszélyes helyzeteket. Kezdődő esőben fokozottan figyeljünk, a nedves, nyálkás útfelület a lehullott falevelekkel rendkívül csúszós felületet ad. Ez fokozottan érvényes a mezőgazdasági területek mentén, a munkagépek által felhordott sár, törmelék könnyen galibát okozhat.  
Kövessük az előttünk haladó nyomvonalát, és ha lehet, óvakodjunk az alattomos pocsolyáktól. Az ország útviszonyait ismerve sosem tudhatjuk, milyen mély gödör rejtőzik a vízfelszín alatt.  Nagyobb esőben csökkentsük a sebességet, a gumik vízkiszorító képessége nem végtelen. Ha már nem képesek kiszorítani a megfelelő mennyiséget, megszűnik a kapcsolat az út és az abroncsok között, így a tapadás nullára csökken. Ez a Palik László által évekkel ezelőtt minden esős F-1 futamon említett aquaplaning jelenség. 
Esőben csökkentsük a sebességet, mert a megcsúszó autót tréning nélkül kevés eséllyel tudjuk stabilizálni

Esőben csökkentsük a sebességet, mert a megcsúszó autót tréning nélkül kevés eséllyel tudjuk stabilizálni

Ha már megcsúszott az autó, akkor lehetőleg a fékezést kerülve, a csúszás irányába történő ellenkormányzással tudjuk visszanyerni a stabilitást. Ez leírva egyszerű, a valóságban némi gyakorlást igényel. Ezért mindenkinek javasoljuk, hogy ezeket a veszélyhelyzeteket biztonságosan, ellenőrzött körülmények között tapasztalja meg, az elérhető vezetéstechnikai pályák valamelyikén. A lényeg, hogy a kitörő fenekű autóban mindig abba az irányba kormányozzunk, amerre menni szeretnénk, még ha az oldalablakon nézünk is ki.
A ködlámpa helytelen használatával sok közlekedő vérnyomását lőhetjük a kritikus szintre, ezért csak ténylegesen csökkent látási viszonyok között alkalmazzuk

A ködlámpa helytelen használatával sok közlekedő vérnyomását lőhetjük a kritikus szintre, ezért csak ténylegesen csökkent látási viszonyok között alkalmazzuk

A ködlámpa helytelen használatával sok közlekedő vérnyomását lőhetjük a kritikus szintre, ezért csak ténylegesen csökkent látási viszonyok között alkalmazzuk


Megváltozott látási viszonyok 
Szürke borongós időszak következik, ezért a látni és látszani elv fokozottan érvényes. Ellenőrizzük fényszóróink állapotát, tisztaságát, a helytelenül beállított fényszórómagasság nekünk és a többi közlekedőnek is komoly bosszúságot okozhat. Ködös időszakban körültekintően használjuk az első és hátsó ködlámpát, ha már nehezen látjuk az előttünk haladót, felkapcsolhatjuk, de ahogy javulnak a látási viszonyok, mellőzzük a használatát, az erős fény zavarhatja a többi közlekedőt.  
Ha minket látnak annál csak az jobb, ha mi sem vakondként közlekedünk. Ebben segíthet a jó állapotban lévő ablaktörlő lapát, illetve a megfelelően működő szellőzőrendszer, plusz egy párátlanító spray a nehéz nedves levegővel terhelt napokra. Ha nem esik eső, nincs, tejfölszerű köd akkor a nap okozhat nehézséget. A fény ebben az időszakban éles szögben érkezik, ezért könnyen elvakíthatja a nappal szemben közlekedőket. Nem árt, ha kéznél van a vezetéshez megfelelő napszemüveg, ezzel némileg enyhíthetünk a helyzeten.  
Fontos az ablaktörlő lapátok állapota, nem hátrány, ha nem vakondként közlekedünk az utakon

Fontos az ablaktörlő lapátok állapota, nem hátrány, ha nem vakondként közlekedünk az utakon

Fontos az ablaktörlő lapátok állapota, nem hátrány, ha nem vakondként közlekedünk az utakon


Tervezzük meg az utat!
A változékony körülmények miatt megnyúlhatnak a megszokott menetidők, inkább induljunk hamarabb, figyeljük a közlekedési információkat, hogy szabályosan, stressztől mentesen érjük el úti célunkat. Sietősen, fáradtan indulni ilyenkor a legrosszabb lépés, könnyen az esti híradó baleseti blokkjában találjuk magunkat, ha kapkodva, nagyobb sebességgel próbáljuk behozni a lemaradást.  Már részlegesen érintettük az autó műszaki állapotát. Ez természetesen minden évszakban fontos, de az őszi-téli időszak előtt esedékes átvizsgálásról semmiképpen se feledkezzünk meg. Jobb szeptemberben szembesülni a tavaly kopaszra kopottan sarokba dobott téli gumikkal, és lemerülő akkumulátorral, mint az első nagy havazásnál. Tehát a legfontosabb ellenőrizni az abroncsokat, az ablaktörlő lapátokat, ablakmosó folyadékot, akkumulátort, hűtőfolyadékot, fékrendszert.