Nem akármilyen aukciót rendez csütörtökön Monacóban az Artcurial árverési ház: a III. Rainier herceg által létrehozott oldtimer-gyűjtemény anyagából kerül kalapács alá több különleges példány. A mintegy százdarabos kollekciót a jelenlegi uralkodó, Albert herceg apja 30 év alatt hozta létre úgy, hogy nem egy általa megvásárolt veterán járművet restauráltatott is a palota szakértőivel.


Kalapács alá kerül többek között egy 1955-ös Citroën Traction 11C Commerciale, amely a maga idején úttörő típusnak számított és manapság sokkal ritkábban bukkan fel, mint a megszokott négyajtós szedán modellek. Rainier herceg különösen kedvelte a Citroën Tractionját, mind a vezetés kényelmét, mind a kocsi technológiai újdonságait nagyra értékelte. Az Artcurial 12 000 és 16 000 ezer euró (3,4-4,6 millió forint) közötti értékre becsüli ezt az oldtimert.
Bő négy évtizeddel korábban, 1924-ben épült a piros színű nyitott Peugeot 172 Torpédo, vagy más néven Quadrilette, amely szerény méretei ellenére robusztus járműnek számított. A kocsit a hercegi palota műhelye restaurálta a múlt század nyolcvanas éveiben, a vevőnek várhatólag 8000 és 14 000 euró (2,3 – 4 millió forint) körüli összeget kell fizetnie érte.
Hercegi oldtimerek Monacóból 3


Nem marad ki a licitből a harmadik nagy francia márka, a Renault sem, az 1927-es NN Torpédo, amelyet 951 köbcentis motor hajtott: a lista elején álló Citroënhez hasonló ártartományba várják a vevőt.
Az 1950-es évek nagy amerikai járműveire emlékeztet, bár kisebb méretekben, a Peugeot 203 C szedán kocsija, amelynek motorját a palota a 403-as erőforrásával cserélte ki, hogy rugalmasabb vezetést biztosítson. A nyitható tetejű kocsira szerényebb pénztárcával is be lehet nevezni, 4-6 ezer (1,1 – 1,7 millió forint) euróra taksálják.
Rainier herceg feltehetően egy grenoble-i utazása során vásárolta meg az 1970-es években gyűjteményének egyik legelegánsabb darabját, a Citroën 5 HP torpédo Trefle nevű, 1925-ben készült piros nyitott sportkocsiját, amelynek Super-culasse nevű csomagtartója különösen érdekes az árverési ház szerint. Aki erre a darabra aspirál, 12 ezer euróról (3,4 millió forint) indulhat, de akár 15 ezer euró (4,3 millió forint) is benne lehet – vagy több.
Hercegi oldtimerek Monacóból 4


Az árverés legdrágábbra becsült darabja a legrégibb francia márka, a Panhard műhelyéből került ki: 1910-ben a Panhard-t “az államfők autójának” is nevezték, a kalapács alá kerülő Panhard – Levasseur X19-es sportkocsi 1913-ban került forgalomba és mai állapota is figyelemreméltó, különös tekintettel arra, hogy a majdnem százéves karosszéria eredeti. Nem csoda, hogy az Artcurial 25 000 és 35 000 euró (7,2 – 10 millió forint) közötti leütési árat vár ettől a modelltől.
Emellett természetesen újabb modellek is terítékre kerülnek, mint 1983-as Mercedes 500 SEC AMG, 1982-es Porsche 928 S, de le lehet csapni az amerikai Dodge katonai járművekre is. 
Az árverést lebonyolító Artcurial az autók eredetiségének igazolásaként a vevők mindegyikének a járművel együtt átadják a II. Albert monacói herceg nevére kiadott forgalmi engedélyt is.