Azt követően, hogy az Audi 2006-ban első gyártóként dízelmotoros versenyautóval megnyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt, 2012-ben ismét történelmet írt, elsőként nyertek hibrid versenyautóval. A hétvégén 240 ezer néző előtt zajlott versenyt a címvédő csapat, az Andre Lotterer, Benoit Treluyer és Marcel Fassler hármas nyerte az 1-es számú Audi R18 e-tron quattro-val.


Ez az Audi 11. győzelme a legendás francia versenyen, 2000 óta két évet kivéve mindig ők nyertek, egyszer Bentley néven indult az autójuk, akkor azért nem, míg 2009-ben a Peugeot győzött. Ez már a hetedik alkalom, hogy olyan autó nyer egyébként, amelynek alapmotorja dízel és nem benzines.

A 80. Le Mans-i verseny előtt azt hihettük, hogy a négy autóval felvonuló Audi házi versenyt tart majd, azaz a dízel és dízel-hibrid R18-asok vívnak majd egymással. Ám a 13 év után újra versenybe szálló Toyota meglepően gyorsnak bizonyult, így a verseny a hibridek csatája volt.

Sajnos nem sokáig. Amikor épp az első helyért vívott a “kerék-kerékkel” küzdelmet az 1-es rajtszámú Audi és 7-es Toyota, a japánok másik autója óriásit bukott. Egy amatőr versenyző rosszul mérte fel az őt üldöző TS030-as sebességét és mikor épp megelőzte, nekiment. Mindkét autó csúnyán összetört, a Toyotát vezető Anthony Davidson két eltört csigolyával lábadozik jelenleg is.


A romok eltakarítása és a szétbombázott korlát helyreállítása miatt kétórás biztonsági autós fázis következett. Az újraindításkor a Toyotát vezető Nakadzsima Kazuki azonnal támadott, de sűrű mezőnyben nekiment a Nissan kísérleti autójának, a Deltawingnek. Utóbbi a pályaszélén be is fejezte a versenyt, annak ellenére, hogy vezetője hosszasan próbálta megjavítani

A Toyota eközben a bokszba hajtott, ahol javítás következett az autó karosszériáján és padlólemezén, de később, amikor visszatért a pályára, motorhiba vetett végett a versenyének. Nagyjából féltávig jutott.

Ekkor úgy tűnt, hogy az Audi szépen elkocsikázik majd az 1-2-3-as siker érdekében. De a versenyzők nem kaptak ilyen utasítást. A nagy tempóban pedig az 1-es számú autóval Fassler kétszer is bajba került. Még hajnal előtt megpördült és a korlátnak csúszott, majd vasárnap reggel, amikor egy másik megpördült autót került el, ismét összetört az autó. A két nem várt karosszériajavítás pedig lehetőséget teremtett a 2-es számú Audinak, hogy felzárkózzon.


Csakhogy két órával a verseny vége előtt Alan McNish is hibázott, amikor utolért egy lekörözendő Ferrarit, megpördült és nekicsúszott a korlátnak, az eset pedig a 2-es Audit is a szervizbe kényszerítette. Ezzel az Audi legsikeresebb és legtapasztaltabb hármasa, a nyolcszoros győztes Tom Kristensennel a soraiban a második helyen maradt

A két hibrid Audi mögött a harmadik helyet a tavalyi dízel Audi továbbfejlesztett változata, az Ultra végzett a harmadik helyen. A negyedik Audi az ötödik helyig jutott, köszönhetően annak, hogy a Lotus néven futó, de Lola karosszériás Toyota-motoros autóval induló – privát – Rebellion csapat versenyzői, a Nicholas Prost/Nick Heidfeld/Neel Jani hármas fantasztikus tempót autózott.


A rajt-cél győzelmet aratő 1-es Audi csapat 378 kört tett meg 13 629 méter hosszú, közúti szakaszokat is tartalmazó pályán. A 24 órás verseny alatt 33-szor álltak ki a bokszba. Ez 29. alkalom a 80 éves Le Mans történetében, hogy német autó nyerte a versenyt.

A legjobb LMP2-es a Starworks Motorsports Hondáját hajtó Potolicchio – Dalziel – Kimber-Smith hármas volt. 24 kör hátránnyal teljesítették a versenyt. A GT-mezőny profi részét a AF Corse nyerte Ferrarival itt a Fisichella – Bruni – Vilander trió vezetett, ők 42 kört kaptak a legjobbaktól. Alig maradt el tőlük a legjobb amatőr csapat, a Corvette-tel induló Bornhauser – Canal – Lamy hármas 329 kört, azaz az elsőhöz képest 49-cel kevesebbet futott.

A 2012-es Le Mans-i 24 órás verseny végeredménye: