Az első lépés igazán egyszerű: elindulás előtt ki kell rámolni mindent az autóból, amire nincs igazán szükség. Hólánc, görkorcsolya, könyvek, játékok, cipők, sportszerek, palackok és hasonlók otthon maradhatnak. Ne feledkezzünk meg a csomagtartóról sem! Még a padlója alá is érdemes benézni. Minden gramm könnyítés benzint takarít meg.


Ugyanez érvényes a kocsi külsejére. Ha lehet, vegyük le a tetőcsomagtartót, mert rontja az aerodinamikát. Tartsuk tisztán a járművet, a légbeömlőkkel együtt. Hadd lélegezzen szabadon a motor! Kocsimosáskor jól ki kell tisztítani a kerékjáratokat és a sárfogókat – több kilónyi sártól szabadulhatunk meg.

A gumiabroncsok közvetlenül befolyásolják a fogyasztást. Ellenőrizzük gyakran a nyomásukat! Általában minél nagyobb a nyomás, annál kisebb a gördülési ellenállás és a fogyasztás, de azért tartsuk be a gyári ajánlást, mert a túlzott nyomás benzint takarít meg ugyan, de túlzott gumikopást okoz, illetve lerontja az autó stabilitását és komfortját.

“Sose felejtsük el idejében átcserélni a téli, illetve nyári gumit. Nyáron a téli gumi túlfogyasztást okoz,” mondja Ian Halleran, a Chevrolet közép- és kelet-európai vevőszolgálati vezetője. “Mindig megfelelő méretű gumiabroncsot használjunk. Lehet, hogy sportosnak és stabilnak érződik és látszik egy széles gumi, de a nagy gördülési- és légellenállás miatt megnöveli a fogyasztást.”


Minden egyes fékezéssel elvesztünk egy csomó mozgási energiát, amelyet az üzemanyag elégetésével nyertünk. Vezessünk előrelátóan, lehetőleg kerülve a szükségtelen fékezést. Lejtőn jobb a motorféket használni, mint üresben gurulni, aztán szükségtelenül fékezgetni. Motorfékkel nulla a fogyasztás, üresben viszont fogyaszt az alapjáraton működő motor.

Ha nem kell hirtelen gyorsítani, ne adjunk padlógázt – rendszerint elegendő kevesebb is. Vízszintes úton már 2000-es fordulatszámon fel lehet kapcsolni. Figyeljük meg, hogyan működik az automatikus váltó, próbáljuk meg érezni a motort – nem mindegy, hogy mekkora, és hogy benzines vagy dízel.

A Chevrolet ajánlása szerint, ha van az autóban, lehetőség szerint használjuk a sebességrögzítőt, mert annak a vezérlése mindig a legjobb kompromisszumot találja meg a gyorsaság, a sebességfokozat, a gázadás és a többi között. Az autós aligha lehet jobb nála!


A nyitott ablak vagy napfénytető nagyobb sebességnél túlfogyasztást okoz. Keressük meg a legjobb kompromisszumot az ablaknyitás és a klíma használata között. Csak akkor kapcsoljuk be a légkondicionálást, ha csakugyan szükséges. Próbáljuk csak meg alapjáratnál bekapcsolni – rögtön leesik a fordulatszám! A klímakompresszort a motor hajtja, üzemanyag-felhasználás árán.

Ne töltsük túl a tankot, csak a töltőpisztoly első vagy második kattanásáig. A fölös mennyiség sosem termel energiát a motorban.

Az átlagfogyasztás hivatalos adatát az EU előírásainak megfelelően, laboratóriumi körülmények között állapítják meg. Valójában sajnos nem laborban autózunk, hanem változó körülmények között: mindig más a forgalom, az út, csúcsforgalomban araszolunk, és így tovább. Ha nem mozdul az autó, de jár a motor, bármilyen nagy lehet a fogyasztás. Piros lámpánál, dugóban, vagy míg az utas be- vagy kiszállására várunk, érdemes leállítani a motort. Elindulás előtt ne túráztatással melegítsük fel a motort, mert ilyenkor végtelenül nagy a liter/kilométeres fogyasztás. Induljunk el azonnal a motor beindulása után.

“Őszintén – mindig betartják a 90-et országúton és a 130-at autópályán? Nagyobb sebesség nagyobb fogyasztással jár,” mondja Halleran. “Ugye sokszor járnak két, három vagy négy utassal és a poggyászukkal, miközben még néhány síléc vagy bicikli is van a tetőtartón? Adják ehhez hozzá a klíma, vagy a nyitott ablak, napfénytető hatását, és már meg is van, miért nőtt meg az autó fogyasztása. Ugyanez érvényes télen, hóban, esőben, ellenszélben. Vegyék mindezt figyelembe, mielőtt úgy vélik, hogy túlfogyaszt a kocsijuk!”