Egyhangúlag elfogadta a gázalapú közösségi közlekedés előkészítésére irányuló munkatervet az Országgyűlés Gazdasági és Informatikai Bizottság Energetikai albizottsága és Közlekedési és Infrastrukturális albizottsága a keddi közösen tartott ülésén. A két albizottság elvi támogatásáról biztosította a tervezetet, mely kimagasló siker a hazai ágazat számára.


Az LNG szállítási lánc, azaz a cseppfolyós földgáz projekt részleteit Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke ismertette a bizottsági tagok előtt.

A tervezet készítői elkötelezettek aziránt, hogy drasztikusan csökkentsék a közlekedés által a levegőbe kerülő, az emberi egészségre is káros anyagok, üvegházhatású gázok kibocsátását. Ez azonban egyidejűleg a közlekedési olcsóbbá tételéhez is hozzájárulhat.

A közlekedési társaságoknak a gázolaj nettó bekerülési költségénél 60-70 százalékkal alacsonyabb áron lehetne biztosítani cseppfolyós földgázt. A BKV 40 millió literes éves gázolaj-felhasználása mellett 8 milliárd forint körüli megtakarítás érhető el, amely megfelel a közlekedési társaság az elmúlt évtizedben évente képződött adósságállományának.

Hazánkban az autótulajdonosok a gázüzemű közlekedés kapcsán gyakran asszociálnak az elsősorban a kőolaj-finomítás során előállított LPG-re (autógázra), amely széles körben elterjedt alternatívája a hagyományos benzinüzemnek. Ennél olcsóbb és még tisztább megoldás a közlekedés számára az LNG (liquid natural gas), mely tulajdonképpen folyékony földgáz, amelyet -161 Celsius-fokra való hűtéssel nyernek.

Milliárdokat spórolhatna a BKV 3


Az LNG szállítási projekt célja, hogy olyan fejlesztési célú pályázatot készítsen elő az Európai Unió 2014-től kezdődő pénzügyi ciklusára (500 milliárd eurós fejlesztési keret), amellyel megvalósulhat egy, az európai kontinens belsejében, a Duna mentén kiépülő LNG töltőinfrastruktúra.

Emellett a kezdeményezés kiemelten fontosnak tekinti az alternatív meghajtásra épülő távolsági áruszállítás – mind közúti, mind pedig vízi – széles körben való elterjesztését is. Az LNG szállítási projekt célkitűzései között említi továbbá az LNG-tartályos autóbuszgyártást a Volán-társaságok szükségleteinek kielégítésére.

Az Országház Gazdasági és Informatikai Bizottságának Energetikai Albizottságának vezetője, Bencsik János a biogáz-felhasználás, mint Magyarország meglévő energiaforrásának kihasználásának előtérbe helyezését kérte a projekt megvalósítása során.

Az LNG alapja a biogáz is lehet, amelynek forrásául szinte mindennemű hulladék megfelel. Az erdőgazdálkodás során keletkező komposztanyag, a mezőgazdaság növényi maradványai éppúgy szolgálhatnak alapanyagul, mint az állattenyésztésből származó ürülék, de a szennyvíztisztítás ugyancsak kezelendő szennyvíziszapja is. Ezek a biogázok 35-65 %-ban tartalmaznak metánt, így jelentős fűtőértéket hordoznak magukban.

A biometán közlekedési célú, széleskörű felhasználásával pedig biztosítható az ágazatban a megújuló energia hazánktól is elvárt 10 százalékos felhasználási részarányának teljesítése 2020-ra.

Forrás: Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület