Egy nemrég elvégzett kutatásban a Budapest Bank megvizsgálta az elmúlt hat évben autójukat részben vagy egészben hitelre vásárlók szokásait. A hitelfelvételi felelőtlenségekről már szóltunk, most az autókról is essen szó.


A kutatásban megkérdezettek átlagosan két és fél millió forint értékű személygépkocsit vásároltak, amelyre jellemzően másfél millió forintos hitelt vettek fel, átlagosan hat éves futamidőre. A válaszadók 65 %-a számára az autó ára illetve márkája volt a legfontosabb szempont, míg a hosszabb távú előnyök (pl. az alacsony fogyasztás vagy az olcsó szervizelés) jóval kisebb jelentőséggel bírtak a döntés során.

A megkérdezettek közül a legtöbben alsó- illetve középkategóriás autót vásároltak, a legnépszerűbb márka a Suzuki (23 %) volt, ezt követte sorrendben az Opel (13 %) és a Ford (9 %). Az 50-59 évesek közül az átlaghoz képest többen választottak Suzukit, míg az Opel a 30-39 éves korosztályban volt az átlagosnál gyakoribb.

A megvásárolt autó színe leggyakrabban ezüst (19 %) vagy kék (17 %), de népszerűek a fekete (12 %) és fehér autók is (11 %). A felmérés eredménye szerint a férfiak inkább a hagyományos színeket preferálják (ezüst, fehér, fekete, kék), a női vásárlók szívesebben választanak színesebb (például piros, zöld, narancssárga, bordó vagy aranyszínű) autót.

A többség az extrákra nem sajnálta a pénzt: 53 % az alapfelszereltségnél több, 21 % pedig sok extrával bíró autót vásárolt.

A használt autót vásárlók esetében a férfiak 60 %-a nem kért segítséget az autó műszaki állapotának felméréséhez, sőt, minden második nő is maga döntött arról, hogy a kiválasztott autó megfelelő műszaki állapotban van-e.

Az autó kiválasztása során a legtöbben az autókereskedő véleményét kérték ki (43 %), de sokan tájékozódtak az internetes blogokról, fórumokról is (34 %). A fiatal, 23-29 éves korosztályra ez utóbbi különösen jellemző volt: ezen csoport közel fele a világhálót használta tájékozódás céljából.