Miközben az elmúlt 6 év során a magyarok mintegy 1 600 milliárd forint hitelt vettek fel autóvásárlásra, a hitel kiválasztására a vásárlók zöme alig 1-2 órát fordított – derül ki a Budapest Bank felméréséből.  


A kutatásban megkérdezettek az elmúlt hat évben átlagosan két és fél millió forint értékű személygépkocsit vásároltak, amelyre jellemzően másfél millió forintos hitelt vettek fel, átlagosan hatéves futamidőre. Dacára a viszonylag hosszú futamidejű, nagy összegű hiteleknek, a megfelelő finanszírozási konstrukció kiválasztására alig fordítottak időt.

A válaszadók 65 %-a számára az autó ára illetve márkája volt a legfontosabb szempont, míg a hosszabb távú előnyök (pl. az alacsony fogyasztás vagy az olcsó szervizelés) jóval kisebb jelentőséggel bírtak a döntés során. Az árérzékenység azonban a finanszírozási konstrukció kiválasztása során nem jelentkezett: az évekre szóló eladósodás ellenére a válaszadók harmada kevesebb mint egy órát, másik harmada mindössze 1-2 órát töltött ezzel.

A használt autót vásárlók kb. háromszor, az új autót vásárlók kb. kétszer annyit foglalkoztak saját bevallásuk szerint az autó kiválasztásával,  mint a finanszírozással kapcsolatos ügyekkel.  Míg a megkérdezettek átlagosan öt autót néztek meg személyesen, addig a hitelek közül jellemzően csak kettőt hasonlítottak össze, a válaszadók fele pedig elfogadta az első szembejövő ajánlatot.

A kényelem volt a legfőbb szempont


A hitel kiválasztásánál a legfontosabb szempont az alacsony törlesztőrészlet, az ügyintézés egyszerűsége és gyorsasága volt a megkérdezettek számára, valamint az, hogy mindent egy helyen lehetett intézni. Használt autó esetében például általában a kereskedő intézte az eredetiségvizsgálatot és a műszaki állapotfelmérést is.

A legtöbben az autókereskedőknél tájékozódtak a finanszírozási formákról is, a válaszadók közel 80 %-a pedig itt kötötte meg hitelszerződését is. Azok közül, akik hitelüket az autókereskedőn keresztül vették fel, 35 % egyáltalán nem járt utána más konstrukciónak. A megkérdezettek egyharmada azért választotta az adott konstrukciót, mert nem volt kedve illetve ideje több ajánlatnak utánanézni.

A kellő tájékozottság hiányára utal, hogy a válaszadók egyharmada nem tudja, mit jelent a THM, 42 % pedig azt mondja, a hitelajánlatok túl bonyolultak, így nem is tudja őket összehasonlítani. A megkérdezettek háromnegyede nem is vett más konstrukciót figyelembe, mint amit a kereskedő ajánlott. A közvetlenül a banktól igényelhető autófinanszírozást például a válaszadók mindössze 24 %-a vette fontolóra a hitel kiválasztása során.

Ma már másképp csinálnák

A hitelekkel kapcsolatos attitűd változását ugyanakkor jól mutatja, hogy a kutatásban résztvevők 73 %-a ma már úgy gondolja, hogy érdemes alaposan utánajárni a különböző hitelajánlatoknak, mert nem igaz, hogy nincs nagy különbség közöttük.

Meglévő hitelével a megkérdezettek több mint fele nem igazán elégedett, 71 % pedig azt állítja, hogy ha most kellene autóhitelt felvennie, több időt fordítana annak kiválasztására. Egy új hitel esetében fontos szempont lenne a korábbihoz képest kisebb törlesztőrészlet (66 %) és a rövidebb futamidő (52 %).

A bank tájékoztatása szerint a közvetlenül a finanszírozótól igényelt hitel nemcsak olcsóbb, de a olyan plusz szolgáltatásokat is kínál, mint az ingyenes állapotfelmérés, a kedvezményes beépített Casco, a kedvezményes alufelni és gumiabroncs vásárlási lehetőség vagy a keresőképtelenség kockázatát is lefedő hitelfedezeti biztosítás.