A cégautókat használó vállalatok tisztában vannak azokkal a nyilvánvaló költségelemekkel, melyek csökkenthetik kiadásaikat. Ilyen tényező például a választott jármű beszerzési ára vagy az üzemanyag típusa. A LeasePlan, hazánk vezető flotta- és gépjárműkezelő vállalatának tapasztalatai szerint azonban vannak további költségre ható tényezők, melyeket a járművekkel kapcsolatos kiadások kalkulálásánál gyakran nem vesznek figyelembe a cégek. Ezen tényezők közül az egyik legfontosabb maga a gépjárművezető.

A vezetési stílus közvetlenül befolyásolja a gumik és alkatrészek kopását, az üzemanyagköltségeket, a károsanyag-kibocsátást, a balesetek számát, s ezek együttes hatása megmutatkozik az autó fenntartási költségeiben is.  

A cég amely több mint 30 országban 1,3 millió gépjárművet kezel, a példa kedvéért megvizsgált egy ügyfelet, amely Európa-szerte 5000 járművet bérel. Ennél a cégnél évente átlagosan több mint 18,5 millió eurót (5,4 milliárd forint) költenek üzemanyagra és kárrendezésre, valamint az autópark használatával mintegy 23 ezer tonna szén-dioxidot bocsátanak ki.

Ha figyelembe vesszük, hogy a cégautót vezetők 25 %-a több benzint vagy gázolajat használ, és több balesetet okoz évente, mint egy átlagos vezető (forrás: VVCR), hozzávetőleg kiszámítható, mennyi plusz kiadást jelenthet a kevésbé óvatos vezetői magatartás a cég számára.

Amennyiben a példában szereplő vállalat körültekintőbb közlekedésre motiválná a gépjárműhasználókat, akár 1,5 millió eurót (440 millió forint) is megtakaríthatna, továbbá 1200 tonnával csökkenthetné a flotta széndioxid-kibocsátását. Az említett költségek megtakarításán túl a vállalat megítélésén is javíthat, ha a munkatársak a cég nevével felmatricázott gépjárművekkel körültekintőbben vesznek részt a forgalomban.

A LeasePlan tapasztalati alapján egyértelmű kommunikációval és néhány motivációs elem bevezetésével a gépjárművezetők hatékonyan ösztönözhetők arra, hogy változtassanak vezetési magatartásukon. A vezetőknek tisztában kell lenniük a cégautó-használat feltételeivel, valamint azzal, hogy mekkora kár keletkezik évente a gépjárművekben a nem megfelelő vezetéstechnika miatt.

A változást elősegíthetik a vállalat tevékenységére és a járművezetők képességeire szabott vezetéstechnikai és ökovezetési képzések, melyek történhetnek online elméleti oktatás keretében, szélsőséges útviszonyokat személtető tanpályákon és közúti forgalomban. A tanultak a gépjárművezetők között indított üzemanyag-fogyasztási versenyekkel egyszerűen ültethetők át a napi gyakorlatba.

A cég azt tanácsolja a vállalatoknak, hogy a gépjárműhasználat feltételeit, valamint a használók által okozott károk pénzügyi rendezésének folyamatait egyértelműen rögzítsék egy belső cégautó-szabályzatban.