Egyelőre nagyon hiányos az új központi kárnyilvántartó rendszer, ami problémákat okozhat – derül ki a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének közleményéből.

Az érvényes szabályozás célja, hogy levegye az autósok válláról annak terhét, hogy új kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) szerződés esetén nekik kelljen igazolniuk, milyen bónuszfokozatot értek el korábbi biztosítójuknál. Ennek érdekében hívták életre a központi kárnyilvántartó rendszert, amelybe a biztosítók folyamatosan töltik fel a kártörténeti adatokat.


Mostantól a biztosítók számára hivatalosan ez az egyetlen információforrás új ügyfeleik korábbi károkozásairól. A feltöltött adatok azonban egyelőre igen hiányosak, a meglévő állomány pedig sok pontatlanságot tartalmaz: becslések szerint legalább százezer autós adatait érinti ez a probléma.

Az adatlekérést már az is meghiúsíthatja, ha a feltöltött vagy az új biztosítónál nyilvántartott személyes adatok nem pontosan egyeznek (a rendszerben a lakcímkártyán nyilvántartott személyes adatoknak kell szerepelnie.)

Mivel a tavalyi kötelezőkampányban az előzetes becslések szerint mintegy 700-750 ezer kgfb-szerződést (az összes állomány ötödét) kötötték újra az ügyfelek, arra kell számítani, hogy a február 14-i határidőig (a kockázatviseléstől számított 45. napig) akár 40-50 ezer autós is értesítést kaphat biztosítójától, hogy nem sikerült adataik lekérése a központi rendszerből.

Az értesítést követően már az ügyfélnek kell intézkednie annak érdekében, hogy megfelelő besorolásban maradjon. Minderre pedig csupán két hete marad: ha nem sikerül, akkor február 29. után a jogszabály szerint A0-ba kell a szerződését sorolni.

Mivel adatvédelmi okokból az új biztosító nem léphet közvetlen kapcsolatba a korábbi biztosítóval, így az ügyfélnek kell azt megkeresnie, kérve az adatok pontosítását. A korábbi biztosító a megfelelő adatokról nem állíthat ki igazolást, csupán az új kártörténeti rendszerben korrigálhatja az adatokat. Innen kísérelheti meg aztán az új biztosító ismét lekérni a besorolásra vonatkozó adatokat, ezért kevés lehet a két hét.

Segíthetnek azonban a független alkuszok, akik az ügyfél nevében eljáró szereplők, így megfelelő meghatalmazás birtokában jogosultak közvetíteni az általuk képviselt ügyfelek adatait mindkét biztosító irányába. Ha váltáskor is alkusszal dolgoztattunk, könnyebb a helyzetünk, hiszen a gyors ügyintézést lehetővé tevő meghatalmazást már akkor belefoglalták az alkuszi ügyfélmegbízás szövegébe.