Az elmúlt évben Magyarországon 16 308 személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset történt, amelynek 1,18 %-a (193 eset) elalvás miatt következett be. 2011 első kilenc hónapjaiban 164 ilyen balesetről tudni, amelyből 6 eset volt halálos kimenetelű.  

Egyeseknek a hangos zene segít, próbáltuk, a metál ébren tart

Egyeseknek a hangos zene segít, próbáltuk, a metál ébren tart

Egyeseknek a hangos zene segít, próbáltuk, a metál ébren tart


Tekintettel a fentiekre, az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság és a BRFK Humánigazgatási Szolgálat Egészségügyi Osztálya úgy döntött, hogy egy szakmai konferencián hívja fel a figyelmet a fáradtság és az alvászavar okozta közlekedésbiztonsági kockázatokra.

Ezek a balesetek általában lakott területen kívül, egyenes útszakaszon, az éjszakai vagy a kora reggeli órákban következtek be. A balesetben érintett járművek vezetői Nyugat-Európába, vagy onnan Délkelet-Európába tartottak.

Az alkoholfogyasztás tekintetében több vizsgálat igazolta, hogy egy adott alkoholmennyiség lebontási sebessége kiszámítható, és egy adott véralkoholszint aktuális káros hatása megállapítható. Az alváshiányból adódó teljesítménycsökkenés jóval nehezebben kimutatható. Sajnos az érintett személy a képességromlást éppúgy nem képes megítélni, mint az alkoholfogyasztás esetében.

A tartós alvásmegvonás veszélye, hogy az adott személyt ingerlékennyé, agresszívvá, féktelenné teheti. Speciális szimulátoros rendszerrel végzett vizsgálatok kimutatták, hogy az éjszakai műszak után autóval közlekedők sokkal több, az utakon végzetesnek számító hibát követhetnek el, mint azok a sofőrök, akik kipihenten vezetik járművüket.

Az árufuvarozás, személyszállítás terén alkalmazott, a vezetési és pihenőidőkre vonatkozó szigorúbb szabályrendszer segítségével az elalvásos balesetek egy része megelőzhető. Azonban a hivatásos járművezetők körében előforduló fáradtan történő járművezetés hátterében gazdasági okok is szerepet játszhatnak, ugyanis a közúti szállítás során a több és gyorsabb munka több jövedelmet jelent mind a szállító cég, mind a járművezető számára. E tekintetben elsősorban a foglalkoztató cég felelősségén van a hangsúly.

A fáradtság azonban nemcsak a hivatásos sofőrök, hanem a személyautó-vezetők körében is komoly kockázatot jelent, utóbbira viszont nem vonatkoznak szigorú szabályok.

Manapság már nagyon sokan emlegetik a megbocsátó utak fogalmát, ami azt takarja, hogy ha valaki netalán elalszik és lehalad az úttestről, vagy szalagkorlátnak ütközik, akkor ezek a balesetek nem járnak túl nagy sérüléssel. A magyar biztonsági előírások nincsenek lemaradva az unióban általánostól, a német szabályrendszerhez hasonlítanak leginkább. Az új utak terveit pedig már biztonságtechnikai szempontból is ellenőrzik.

A rendőrség szerint elkerülhetők lennének a balesetek, ha a sofőröket tájékoztatnák arról, hogy fáradtan volán mögé ülni legalább akkora kockázat, mint részegen vezetni.