A két metropolisz között kezdetben 90 pár szerelvény fog közlekedni, és a megnövekedő utasforgalom miatt más irányokban is fokozatosan növelik a közlekedő vonatok számát; a Sanghajhoz kapcsolódó összesen immár három expressz pályán hamarosan 178 pár szerelvény fog száguldani.    

A Peking-Sanghaj vasúti pályát 350 kilométeres óránkénti sebességre tervezték, a vonatok végsebessége 380 km/óra, de csupán kétharmaduk fogja a 300 km/óra körüli átlag utazósebességet teljesíteni, a többi 250 km/órával közlekedik majd. A rövidebb menetidő 4 óra 48 perc, a hosszabb 7 óra 56 perc. A megközelítően azonos New York-Atlanta távolság megtétele az amerikai Amtrak vonataival 18 órába telik.     

Az útvonal hét tartományon, illetve tartományi jogú városon át vezet és 24 állomást alakítottak ki rajta. Lehet majd olyan vonatra is jegyet váltani, amely csak a két végállomás között közlekedik. A másodosztályra szóló jegy ára 410 jüan (12 ezer forint), illetve a gyorsabb vonaton 555 jüan, vagyis körülbelül 16 ezer forint.     

A hétfői próbaút alkalmával, amelyet újságíróknak szerveztek, s amelyre az MTI is meghívót kapott, a vasútügyi minisztérium illetékese hangsúlyozta: a 2008 áprilisában építeni kezdett, 221 milliárd jüanba (33 milliárd dollár) került projekt minden tekintetben a legkorszerűbb technológiát képviseli, s a minőségi tesztek minden vonatkozásban kitűnő eredménnyel zárultak.     

Kína a gyorsvasúthálózat fejlesztésével nem elsősorban a közlekedésre nehezedő nyomást igyekszik csökkenteni, hanem a különböző területek összekötésével a gazdaság, a kereskedelem fejlesztését igyekszik elősegíteni. A hagyományos vonalak részbeni tehermentesítésével növeli a teherszállítási kapacitást. A Világbank adatai szerint a kínai vasúti teherszállítás mennyiségben 2010-ben megegyezett Nagy-Britannia, Franciaország, Németország és Lengyelország együttes erre vonatkozó adatával.     


A kínai vezetés 2015-re 45 ezer kilométeres gyorsvasút-pályát szeretne az országban látni. A hálózat akkor szinte valamennyi 500 ezer lakos feletti várost érinteni fog. A kínai terveket külföldről kifogásolók ugyanakkor megjegyzik, hogy a közlekedésfejlesztést helyenként felesleges és túlzó beruházások jellemzik. Példaként említik a Sanghaj-Hangcsou (Hangzhou) közötti távot, amelyet gyorsvasúttal, hagyományos vonattal, autópályán és repülővel is meg lehet tenni. Jelenlegi kihasználtságuk a kritikusokat látszik igazolni, akiknek azt a választ szokták adni, hogy a beruházásokat az 5-10 évvel későbbi igényeket kalkulálva indítják, s adott esetben a veszteséges üzemeltetés is hozzájárul a gazdaság, a turizmus felpezsdítéséhez.     

Korábbi sajtójelentések szerint a vasútügyi tárca eddig több mint 300 milliárd dollár hitelt vett fel a gyorsvasúti hálózat kiépítésére, s idén további 115 milliárd dollárt kíván erre a célra beruházni.     

MTI Fotó: Trebitsch Péter

A kínai médiában folyó találgatások azt vetítik előre, hogy a versenyhelyzetet teremtő szuperexpresszek miatt az adott vonalakon a  légitársaságok lépni fognak, s lejjebb viszik az áraikat. Az eddigi példákból is erre lehet következtetni. A kedvezményes Peking-Sanghaj repülőjegyek és a vonatjegyek ára között már most sincs nagy különbség, az utazásra fordított idő viszont repülővel körülbelül a fele a vonaténak.

Forrás: MTI