A nagy teljesítményű autók adója csökkenhet, a külföldi rendszámmal Magyarországon közlekedő kocsik után pedig – magyar forgalomba helyezéskor – az év végéig fele adót szednének az Országgyűlés költségvetési bizottsága javaslatainak elfogadása esetén.


A parlament előtt lévő gazdasági törvényeket módosító javaslat – egyebek mellett – módosítja a regisztrációs adót is. A költségvetési bizottság ehhez tett javaslata új táblázatba foglalja a fizetendő adót. Az adó mértéke továbbra is a kocsik motorjának hengerűrtartalmától és azok környezetvédelmi besorolásától függ. Újdonság, hogy az eddigi négy környezetvédelmi besorolás kiegészül egy ötödikkel.

A jelenlegi 8-asnál (Euro 3) jobb környezetvédelmi besorolásból egy 9-11 közötti, és egy 11-esnél jobb oszlop lett. A tervezet szerint megszűnne a mostani legnagyobb kategória – vagyis 2500 köbcentis hengerűrtartalom felett egyféle adót kell fizetni.

Mindez példákkal: az első sorban továbbra is az 1100 köbcenti alatti benzines és az 1300 köbcenti alatti dízel autók szerepelnek. Jelenleg a 8-asnál jobb környezetvédelmi besorolású ilyen kocsik regisztrációs adója 250 ezer forint darabonként. A javaslat szerint a 9-11 közti besorolásúaké 290 ezer, a 11-esnél jobbaké 250 ezer forint lesz. Ugyanakkor a régi, 4-esnél (Euro 2) rosszabb besorolású autók adója 749 ezer forintról 1 millióra emelkedik.


A 2500 köbcenti feletti benzines és a 3000 köbcenti feletti dízel kocsiknál a 9-11 közti osztályban az adó 2 millió 230 ezer forintról 2 millió 300 ezer forintra nő, míg a 11-esnél jobbnál 2 millióra csökken. A legjobban az ettől nagyobb motorral szerelt kocsik vevői járnak, mivel megszűnik a 3000 köbcenti feletti benzines és a 3500 köbcenti feletti dízel kategória, ezek után is az előbbi adót kell fizetni. A 9-11 közti kategóriában az adó 3 millió 207 ezerről 2 millió 300 ezerre csökken, míg az ennél tisztább motornál 2 millió lesz az adó ebben a kategóriában is. Ezekhez az értékek elvi új autókra vonatkozik, így ehhez jön az autó kora szerinti avultatása, amely csökkenti az egyes tételeket. Ennek változtatásáról nem tudni.

A jelenlegi információk szerint úgy tűnik az új luxusautó vásárlók járnak jobban, hiszen az ő esetükben csökkenésről van szó, míg a kis és középkategóriás modelleknél inkább emelkedés látható. Elképzelhető, hogy az importőrök, kereskedők átvállalják a pár tízezer forintos emelkedést, de a jelenlegi gazdasági helyzetben valószínűbb, hogy nem tudják megtenni, így árat emelnek.

regisztrációs adó változása

Hengerűrtartalom (cm3)    Jelenlegi díj (ezer Ft)   Tervezet díj (ezer Ft)
benzin 1100-ig dízel 1300-ig      250-749                      250-1000
b. 1101-1400 d. 1301-1500      361-1083                     350-1400
b. 1401-1600 d.1501-1700       478-1434                     500-2000
b. 1601-1800 d.1701-2000       743-2230                     750-3000
b. 1801-2000 d. 2011-2500      1020-3059                   1000-4000
b. 2001-2500 d. 2501-3000      1466-4397                   1500-6000
b. 2501-3000 d. 3000-3500      2230-6691                   2000-8000
benzin 3000- dízel 3500-          3207-9622                   2000-8000

Avultatás jelenlegi mértéke

       1.         2.               1.: a forgalomba helyezésétől eltelt hónapok száma

                                    2.: adótétel csökkenés mértékét generáló szorzó

      2-ig     0,06
       3-4     0,10
       5-6     0,14
     7-12     0,20
    13-24     0,28
    25-36     0,35
    37-48     0,42
    49-60     0,48
    61-72     0,53
    73-84     0,58
    85-96     0,62
   97-108     0,66
 109-120     0,69
 121-132     0,72
 133-144     0,75
 145-156     0,78
 157-168     0,80
 169-180     0,82
 181-192     0,84
 193-204     0,86
 205-216     0,87
 217-228     0,88
 229-240     0,89
 241-től     0,90

A regisztrációsadó-amnesztiát azok vehetik igénybe, akik a törvénymódosítás hatályba lépése előtt regisztrálták a kocsijukat külföldön. Ők az év végéig fele adóval rakathatnak magyar rendszámot az autójukra. Onnantól maguknak kell bizonyítaniuk, hogy külföldön töltik az év felét.

Lényegesen – 20 ezerről 5 ezer forintra – csökken a segédmotoros kerékpárok regisztrációs adója a bizottság javaslata szerint. Ezt azonban csak a forgalomba helyezéskor kell megfizetni, viszont jelenleg az ilyen járművek többsége regisztráció nélkül közlekedik. Most nem került a parlament elé a segédmotoros kerékpárok regisztrációja, de lehet, hogy ez csak idő kérdése. A legális forgalmazók szeretnék elérni a regisztrációt, mivel így a lopott járművek nehezebben kerülhetnének piacra.

Forrás. MTI