Új típusú műanyag teheti takarékosabbá, környezetkímélőbbé az autókat. Brazil kutatók ananászból, kókuszból és banánból származó rostok felhasználásával készítettek műanyagot. “Hihetetlen tulajdonságú műanyag jött létre ” – mondta el a kutatást vezető Alcides Leao, a Sao Paulo Állami Egyetem munkatársa. “Könnyű, de erős anyag. A hagyományos műanyagokhoz képest 30 százalékkal könnyebb, ugyanakkor négyszer erősebb” – részletezte.


Ilyesmire pedig egyre inkább szüksége van az autóiparnak, ahol a járművek egyre súlyosabbak, így hiába az egyre takarékosabb motorok és az egyre áramvonalasabb karosszéria, az üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás csökkentésének mértéke nem átütő. A könnyűfémek használata mellett ezért egyre inkább hallani a kevlár, illetve karbon felhasználásáról, előbbit azokon a helyeken alkalmazzák, ahol a rugalmasság a fontos, utóbbit ott, ahol a merevség. Csakhogy mindkettő drága.

Leao egyelőre az új műanyagról is azt nyilatkozta, hogy a laboratóriumi változata drága, de ha nagy mennyiségben készülne, olcsóvá válhat. Ugyanakkor nem is teljesen önálló felhasználásra gondolnak, hanem eleinte ötvöznék a kőolaj alapú hagyományos műanyagokkal. A rostokat 1:100 arányban vetnék be.

Banánból, ananászból a jövő autója 3


A nanocelllulózból készült anyag nagy előnyeként említik, hogy a hagyományos műanyagokhoz képest sokkal ellenállóbb a hővel, az oxigénnel, az üzemanyagokkal és az olajokkal szemben, ami tartóssá teszi. Ugyanakkor biológiailag lebontható, ami a környezetnek tesz jót.

A cellulózt eddig elsősorban a papírgyártásban alkalmazták, de a tudósok felfedezték, hogy a fa feldolgozásakor előállnak az említett nanocellulóz szálak, amelyek az emberi hajszálnál ötvenezerszer vékonyabbak. Ezek vizsgálatánál derült ki, hogy felhasználhatók műanyaggyártásnál, hasonló elven összeszőve, akár a szénszálak más műanyagok esetében.

A brazil tudósok nem csak a fák rostjaiból, hanem a déligyümölcsök egyes részeiből is elállítják a szálakat. Több gyümölcs is alkalmas, de Leao szerint az ananász a legígéretesebb. Az elsősorban a kevlárral versenyképes anyagot elsőként a műszerfalak, lökhárítók és néhány karosszériaelem gyártásánál lehetne használni. A kutatók szerint viszont a távoli jövőben az acél és alumínium alkatrészeket is helyettesíthetik.