A Spanyol-rali pénteki napjának programja:

SS1 Terra Alta 1 – 35,94 km
SS2 La Ribera d’Ebre 1 – 14,9 km
SS3 Les Garrigues 1 – 17,28 km

Szerviz  A Port Aventura

SS4 Terra Alta 2 – 35,94 km
SS5 La Ribera d’Ebre 2 – 14,97 km
SS6 Les Garrigues 2 – 17,28 km

Szerviz B Port Aventura

Sebastien Loeb megint megmutatta, ő az etalon a raliban. Mindenki arra számított, hogy a Spanyol-rali mai, első napján időt veszít a többiekkel szemben. Ő indul elsőként, neki kell elvileg takarítania, lassabbnak kellene lennie a mögötte indulóknál. Erre mi történik? Ő a leggyorsabb. Három szakaszt nyert meg a mai hatból. Persze ő a verseny előtt már megmondta, azért, mert már Franciaországban megszerezte a világbajnoki címet, ő még nyerni akar. Mindig.

Loeb szerény magyarázatot ad a mai teljesítményére: “Biztosan kellett a takarító szerepet is játszanom, de egy kicsit nedves volt a talaj, szóval nem annyira jelentősen. Ugyanakkor végig a határon mentem, semmi vesztenivalóm nincs. Most nem úgy gondolkodunk, mint amikor a világbajnokságért csatáztunk.”


Arról az eshetőségről azonban szót sem ejt a citroënes, hogy ő volt az, aki legjobban tudott alkalmazkodni a vegyes talajú viszonyokhoz. Persze azért még nem nyerte meg a versenyt. A délelőtti három szakasz után 12 másodperc volt az előnye, amiből sokat veszített délután. A második helyen jövőbeni csapattársa, a most még a Junior csapatban hajtó Sebastien Ogier áll, alig négy másodpercnyire. Ogier a negyedik szakaszon faragott 8,5 másodpercet hátrányából.

Minimálisnak tűnik a különbség, mondhatnánk, bármi történhet még. Ám holnaptól kizárólag aszfalton versenyeznek, és Loeb 2004 óta csak egyszer nem nyert ilyen felületen. “Jó nap volt a mai, nem vagyok messze Sebtől, szóval jó” – mondta Ogier. “Holnap meg kell próbálnom követni őt, de tudom, hogy aszfalton ez nagyon nehéz lesz.”

Jari-Matti Latvala nem lehet igazán Ogier társa az üldözésben, miután saját elmondása szerint mostani harmadik helyét elsősorban a murván mutatott teljesítményének köszönheti, aszfalton nem érzi magát olyan kényelmesen. Holnap sokkal inkább Petter Solbergre kell figyelnie, aki ma két szakaszon is a leggyorsabb volt és mindössze 2,5 másodperccel lemaradva üldözi őt.

“Egészen elégedett vagyok a nappal, kivéve azt az első szakaszt, ahol olyan sok időt veszítettünk (20 másodperc – a szerk.)” – mondta Petter Solberg. “Ott egyszerűen nem volt tapadásunk, hiányzott a magabiztosságom is. Délutánra egy kicsit változtattunk a beállításokon, és a szakaszgyőzelmünk meg is mutatta, hogy helyes volt. Holnap a második helyre hajtok.”
Loeb nem játszik – nyerni akar 4 Normál esetben nem lepődnénk meg, hogy Mikko Hirvonen ötödik a Spanyol-ralin, hiszen az eddig aszfaltos verseny volt, de idén az első nap nagyrészt murvás, így azért más a leányzó fekvése. Hirvonen murván az egyik legjobb. Talán ennél is meglepőbb Dani Sordo hatodik helye. A spanyol pilótát a verseny előtt még a végső győzelemre is esélyesnek tartották, most azonban már majdnem egypercnyire van Loebtől.

“Nehéz nap volt” – mondta Sordo. “Reggel a felfüggesztés túl kemény volt és szenvedtünk emiatt. Délután pedig eltaláltam egy hatalmas követ a hosszú (4.) szakaszon, és azt gondoltam, hogy nagyon megsérült a kocsi. Ez után pedig már nehéz volt koncentrálnom. Az aszfaltos részeken meg egyszerűen nem találtam a ritmust.”

Bár azt hihetnénk, hogy a Citroën versenyzője az őt 12 másodperccel megelőző Mikko Hirvonenre hajt majd holnap, de a spanyol pilóta komolyabb célokban gondolkodik. “Meglátjuk, mi lesz holnap. Semmi sem lehetetlen, de megpróbálni az egy percet visszaszerezni Sebastiennel szemben, az majdnem az!”
Loeb nem játszik – nyerni akar 5 Turán Frigyes és Zsiros Gábor egyelőre nem tudta felvenni a többi WRC-s pilóta tempóját. Főként 11. időket autóztak, egyszer voltak 10.-ek. Ennek megfelelően az abszolút 11. helyen állnak, előttük van Henning Solberg is, aki idén nem indul WRC-vel aszfalton (az ő autójában ülnek Friciék), most S2000-sel versenyez.

Frici elmesélte, hogy a délelőtti gyorsaságikon még nagyon kemény volt az autó futóműve, de a gyári csapat a délutáni szakaszokra ezt orvosolta és ez az eredményekben is meglátszódott, egyre jobb időket produkált a magyar csapat.

“Ahogy az a gyorsasági szakaszokon is látszódott, egyre jobb és jobb időeredményt sikerült elérnünk, s mindez azért van, mert szokjuk, tanuljuk a Fordot. Túl sok időnk nem volt tesztelni, a tegnapi shakedownon kerültünk igazán közeli viszonyba az autóval. Mára azonban teljesen világossá vált számunkra, hogy nagyon gyorsan lehet a Forddal autózni, viszont nehezebben – mondta Frici, majd hozzátette: “Egy helyre vagyunk mindössze a pontszerző helyezéstől, alig várom a holnapi versenynapot, nagyon szeretném, hogy előrelépjünk.”

Amikor a versenyzőknek véget ért a nap, a szerelőknek akkor kezdődik:

Loeb nem játszik – nyerni akar 6


Mindössze 75 perc. Ennyit kaptak a rali-világbajnokság résztvevői, hogy csapataik átépítsék a ma még murván, holnap viszont aszfalton száguldó versenyautókat. Ez nem egy egyszerű mutatvány, hiszen gyakorlatilag új autót kell építeni. Cserélik a futóművet, a fékeket, a féltengelyeket, a kormányösszekötőket, a sebességváltót, a differenciálműveket és a lökhárítókat, ezenfelül pedig súlyokkal újra kiegyensúlyozzák az autót.

A Spanyol-rali állása az első nap után (6/16):

 1.  Sebastien Loeb      Citroën   1 ó 25 p 26,8 mp
 2.  Sebastien Ogier      Citroën   + 3,8 mp
 3.  Jari-Matti Latvala   Ford       + 19,9 mp
 4.  Petter Solberg       Citroën    + 22,4 mp
 5.  Mikko Hirvonen      Ford        + 42,4 mp
 6.  Dani Sordo           Citroën     + 54,7 mp
 7.  Matthew Wilson    Ford         + 2 p 46,9 mp
 8.  Federico Villagra    Ford        + 3 p 21,2 mp
 9.  Ken Block             Ford        + 3 p 42,8 mp
10.  Henning Solberg    Ford        + 4 p 21,6 mp
11. Turán Frigyes        Ford        +4 p 39,0 mp

A részletes eredmények böngészéséhez kattintson erre a linkre. Holnap hat szakasz vár a mezőnyre.