A Toyota először ismerte be, hogy azoknál a visszahívott modelljeinél, amelyeknél hirtelen, veszélyes gyorsulásra panaszkodtak a vezetők, gondok voltak a beragadó, illetve a szőnyeg alá beakadó gázpedállal – írta a csütörtöki The New York Times.


A japán autógyár amerikai képviselete közölte: a 2000 autóra kiterjedő belső vizsgálat megerősítette, hogy a jelzett problémák több esetben valóban váratlan gyorsulást okoztak. A cég azt nem fedte fel, hogy hány esetről van szó, annyit közölt: a gázpedál beragadása “kis számú” járműnél okozott gondot, míg annak szőnyegbe akadása miatt “nagyobb számú” autónál fordult elő probléma.

A vállalat szerint a gázpedál beragadása miatt visszahívott járművek egyikével sem történt ütközéses baleset, azt pedig nem tudni, hogy a szőnyegproblémás kocsik közül mennyivel fordult ez elő. Az amerikai országúti közlekedésbiztonsági felügyelethez mintegy 3000 panasz érkezett a Toyoták váratlan gyorsulása miatt.

A Toyota szerint az ütközéses balesetek többségéért az autóvezetők hibás pedálhasználata volt a felelős, vagyis az, hogy a fékpedál helyett a gázra tapostak rá. A vállalat azt is közölte: nem találtak bizonyítékot az elektronikus fojtószelep-vezérlés meghibásodására (az amerikai kongresszusban korábban többször elhangzott az a megállapítás, hogy a váratlan gyorsulásokat valószínűleg nem mechanikai hiba, hanem szoftveres gond okozta).

A Toyota folytatja a belső vizsgálatot, ellenőrzik az érintett járműveket, letöltik a fedélzeti komputerek adatait.  A vállalat tavaly ősz óta több mint 10 millió autóját hívta vissza különféle meghibásodási lehetőségek, köztük a gázpedál beragadásának, illetve szőnyeg alá szorulásának kockázata miatt. A különféle hibaforrások 43 balesettel, 52 ember halálával hozhatók összefüggésbe.

Forrás: MTI