Kanyarstabilizáló rendszert (Curve Control) mutat be a Ford, hogy segítsen az autósoknak megtartani uralmukat járművük felett, ha túl gyorsan érkeznek egy kanyarba. A technológia szériafelszerelésként mutatkozik majd be az új Explorerben, 2015-re pedig már a vállalat észak-amerikai nagy testű modelljeinek 90 százalékában megtalálható lesz.

A rendszer érzékeli, ha a vezető túl gyorsan hajt be a kanyarba, s a motor nyomatékának azonnali szabályozásával, illetve fékezéssel csupán egyetlen másodperc alatt mintegy 16 km/órával csökkenti az autó sebességét.

Sokkal szűkebben fordulhat az autó

Sokkal szűkebben fordulhat az autó

Sokkal szűkebben fordulhat az autó


A Ford elmondása szerint a rendszer gyorsabban csökkenti a teljesítményt és fékez, mint arra egy normál vezető képes lenne. Érzésre ez komoly lassítás, hiszen az autók nagyjából 1G-s fékezésre képesek, ez pedig nagyjából annak 45 százalékát produkálja.

A jelenleg szabadalmaztatási eljárás alatt lévő rendszer működésének lényege, hogy a rendszer érzékelői mérik a sodródási rátát, a keresztirányú gyorsulást, a keréksebességet, a kormányzási szöget és a jármű kanyarodási sebességét, s ezt összeveti azzal, hogy a vezető milyen gyorsan szeretne kanyarodni.

Amikor a jármű kevésbé fordul be, mint ahogy a vezető szeretné – azaz az orrát tolja kifelé, azaz alulkormányzottá válik -, akkor a kanyarstabilizáló rendszer beavatkozik. A rendszer minden egyes keréknél pontosan adagolja a fékerőt, hogy ezzel is segítse a hagyományos menetstabilizáló rendszer fékezési manőverét.

Szükség is van a megoldásra, miután csak az Egyesült Államokban évente mintegy 50 000 baleset történik olyan helyzetekből, hogy a vezető egy kanyar vagy az autópálya le- és felhajtója előtt rosszul méri fel autója sebességét.

A kanyarstabilizáló rendszer egyike az új biztonsági technológiának, amelyek bekerülnek az új Explorerbe. A további technológiák között találjuk a következő generációs adaptív sebességtartó automatikát, a fékezési funkcióval kiegészített ütközés-előrejelző rendszert, a különleges, nyomásalapú légzsák-technológiát, az iparágban első ízben alkalmazott felfújható hátsó biztonsági öveket, valamint az intelligens, négykerék-hajtású terepüzemmódot.