A magyarországi autóeladások mennyisége olyan mélyre süllyedt, hogy emiatt az autógyártók számára jelentéktelenné válhat a piac – hívta fel a figyelmet Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke keddi budapesti sajtótájékoztatóján.


A Datahouse napokban közzétett adatai szerint az első félévben 25 330 új személygépkocsit és kishaszonjárművet értékesítettek hazánkban, 45 százalékkal kevesebbet az előző év hasonló időszakánál.

Az MGE szerint a csökkenő mennyiség miatt az importőrök és képviseletek előbb-utóbb átgondolhatják a magyar piac ellátásának optimalizálását, a piacról való kivonulást. Ez pedig jelentős állami bevételkiesést és további munkahelyek megszűnését eredményezheti. A piac évi mintegy 1000 milliárd forint nagyságrendű – mondta az elnök. Az adóbevételek pedig – a regisztrációs adó nélkül – elérik az évi 100 milliárd forintot.

A magyarországi újgépjármű-kereskedelem közel 50 ezer embernek ad munkát, és több mint évi 80 milliárd forint adót fizet a válság időszakában is, a regisztrációs adó összegén felül. A jelenleg működő kereskedések száma eléri a 800-at.
 
Finanszírozási lehetőség lenne – mondta az elnök -, de a hitelfelvevők hiányoznak. Magyarázata szerint hosszabb távra még a cégek is csak óvatosabban kötelezik el magukat jármű vásárlására, a lakosság pedig egyáltalán nem mutat hajlandóságot, hogy kölcsönt vegyen fel autóvásárláshoz.

Az MGE módosította az idei előrejelzését, és az első félévi adatok alapján az év egészében 65 ezer helyett 50 ezer személygépkocsi eladásával számol, holott reálisan a magyar felvevőpiac 120-130 ezer lenne évente.

Erdélyi Péter megjegyezte, hogy a korábbi évek akcióinak köszönhetően 2002 és 2008 között jelentős “többlet jelent meg” a piacon, és ebből még mindig 500-600 ezer darab van, ami az új eladásokat mérsékli.

Kivonulhatnak az autós cégek hazánkból 3


Teherautóból például 2001 és 2010 között 7-8 ezer “többlet” került piacra, és újak vásárlására csak ennek a többletkapacitásnak az eltűnése után lehet számítani – mondta a sajtótájékoztatón Gyöngyössy István, az MGE elnökségi tagja. Számításai szerint a teherautópiac 2012-re stabilizálódik, és éri el a 2002-es szintet.

Szloboda Tamás, az egyesület másik elnökségi tagja a motorpiacról elmondta: szeretnék elérni, hogy az 50 köbcentiméteres vagy kisebb robogókat is regisztrálni kelljen az ellenőrizhetőség miatt és 125 köbcentiméterig kellene engedélyezni, hogy B kategóriás jogosítvánnyal lehessen vezetni.

Forrás: MTI