Az új kormánynak sürgős lépéseket kell tennie annak érdekében, hogy megszűnjön a feketegazdaság a gépjárműiparban, mivel az illegálisan működő cégek miatt a legálisan működő vállalkozások már alig tudnak fennmaradni – mondta el Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke sajtótájékoztatón Budaörsön.


Gablini Gábor rámutatott: a kereskedők egyebek között azt várják az új kormánytól, hogy szüntesse meg az áfafizetési halasztás lehetőségét, valamint csökkentse a regisztrációs adó felső határát. 

Idén valószínűleg kell foglalkoznia a kérdéssel a kormánynak, miután az Európai Bizottság felszólította Magyarországot, hogy módosítsa a regisztrációs díj egyes rendelkezéseit, mert azok továbbra is hátrányos megkülönböztetésben részesítik a másik tagállamból behozott használt gépkocsik vásárlóit.

Arra is szükség volna a feketegazdaság felszámolásához, hogy a szakhatóságok nagyobb mértékben ellenőrizzék a gépjárműalkatrészek származását, valamint a szervizeket – tette hozzá Gablini, aki kiemelte: Magyarországon jelenleg több ezer illegális autóbontó és több tízezer illegális szerviz működik, amelyek nem fizetnek áfát és a környezetvédelmi előírásokat sem tartják be.

Gablini Gábor hangsúlyozta: azzal is jelentősen fehéredne a gazdaság, ha a kormány 5 százalékra csökkentené egyes intenzív szolgáltatások áfakulcsát, mivel ilyen alacsony mértékű áfa – és szigorúbb hatósági ellenőrzések – mellett már nem érné meg a vállalkozásoknak, hogy illegálisan működjenek. Emellett a gazdaság fehéredése több bevételt is hozna az államháztartásnak, mint amit az áfakulcs csökkentése miatt elveszít.


A GÉMOSZ elnöke emlékeztetett: 2008-ban még 60 ezren dolgoztak márkakereskedésekben és azokhoz közvetlenül kapcsolódó munkahelyeken, azonban tavaly már 10 ezer ember elbocsátására volt szükség az iparág nehéz helyzete miatt. Hozzátette: az idén várhatóan további 10 ezer munkavállalótól válnak majd meg a kereskedők, aminek megakadályozását a kormánynak munkahelymegtartó pályázatok kiírásával kellene segítenie.

Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke szerint az állam nem hozza meg azokat az egyszerű szabályozásokat, amelyek révén a büdzsé jelentős bevételekhez jutna, a legális vállalkozások terhei pedig csökkennének. Ilyennek nevezte például, hogy nem kérnek igazolást az áfa befizetéséről külföldi új autó forgalomba helyezése esetén.


Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség elnöke elmondta: jelentősen romlott a gépjármű-finanszírozás helyzete is az elmúlt években, mind a készpénzes, mind a hitelből történő finanszírozás visszaesett.

Lévai Gábor szerint jelentős változásokra van szükség a pénzügyi szabályozásokban, hogy újra meginduljon a hitelezés, és az emberek olyan hiteleket vegyenek fel, amelyek terheit valóban viselni tudják. A szakember úgy vélte, a hitelek minimális önereje 20-25 százalék körül reális, a 7-8 éves futamidőkön azonban “még lenne mit finomítani”.

Tavaly ugyanis utolsó ülésén a kormány jelentősen szigorította a hitelfelvétel feltételeit, a változtatás nyomán március elsejétől már nem lehet önrész nélkül autót vásárolni hitelre.


Lévai rámutatott: a kiút a válságból a forint alapú lízing lehet, fontos azonban, hogy az autó értéke ne csökkenjen a finanszírozott érték alá, valamint a gazdaság állapotához és az ügyfelek fizetőképességéhez idomuljon a finanszírozási rendszer.

Évente mintegy 15 ezer autót vesznek vissza a finanszírozók, és az elmúlt években milliárdos nagyságrendű károk származtak abból, hogy nem tudták visszavenni azokat az autókat, amelyek részleteit az ügyfelek nem fizették.

Forrás: MTI