A rali-világbajnokság mezőnye háromhetes pihenőt követően utazik el Új-Zélandra. A világbajnokság ötödik futama holnap veszi kezdetét a közös shake downnal, majd pénteken a szakaszokkal.

Ahogy idén az összes eddigi verseny, ez is egy év kihagyás után került vissza a sorozatba. Annak ellenére nagyon kedvelt a csapatok körében a verseny, hogy majd 19 000 km-re van Új-Zéland Európától.

A háromnapos verseny során a mezőny tagjai a világbajnokság kedveltebb murvás szakaszán is próbára tehetik ügyességüket. A finommurvás felszín nem terheli meg nagyon az autókat, így a hangsúly a pilóták teljesítményén lesz, ahogy a legendás raliversenyző, Walter Röhrl nyilatkozta egyszer: “Új-Zélandon az egyetlen korlátozó tényező a pilóta képessége”.

Az időjárás meghatározza majd a résztvevők dolgát. Szép időben a gyorsasági szakaszok káprázatos élményt nyújtanak, ha azonban esik, az sárossá és nagyon csúszóssá teheti az utakat. Sebastien Loeb minden bizonnyal inkább esős időben bízik, hiszen elsőként rajtol, így jó időben neki kell majd takarítania az utakat az utána következők hasznára. Esőben azonban az elsőként rajtoló nincs hátrányban.

Megállítható a ralivilágbajnok? 1

A verseny első számú esélyese Sebastien Loeb, nemcsak azért, mert a legutóbb két évvel ezelőtt megtartott Új-Zéland Ralin győzött, de idén már zsinórban három győzelemmel áll az egyéni ponttábla élén. 2008-ban ráadásul a Citroen Dani Sordo révén kettős győzelmet ünnepelhetett.

“Minden remekül alakul számunkra a szezon elején. Mivel a riválisaink egymást váltva foglalták el a második helyet, így még nagyobb előnyre tudtunk szert tenni a ponttáblán” – szögezte le Loeb.

“Még ha kétszer nyertünk is Új-Zélandon, azért óvatos leszek, mivel az ellenfeleink szokásukhoz híven nagyon erősek ezen a talajon. Bármi is lesz a vége, nagyon várom már a versenyt. A gyorsasági szakaszok csodálatosak és elég könnyű rajtuk vezetni. Ez egyike azon raliknak, ahol a legjobban élvezheted a vezetést” – tette hozzá a címvédő világbajnok.

Ez történt 2008-ban az Új-Zéland Ralin

Loeb legnagyobb riválisa, Mikko Hirvonen és a Ford minden bizonnyal kemény ellenfél lesz a hétvégén. Legutóbb az utolsó napon bukták el a kettős győzelmet Új-Zélandon. Mikko Hirvonen egy defekt miatt az élről csúszott a harmadik helyre, Jari-Matti Latvala pedig kissé megtörte a Focus elejét, így kiállt. Hirvonennek nagy szüksége lenne a győzelemre, hogy Loeb ne húzzon el az egyéni ponttáblán. A finn csak a harmadik helyen áll, igaz, csak egy ponttal lemaradva a Citroennel versenyző Petter Solberg mögött.

Solberg győzelmi esélyeit sem szabad kizárni, nem véletlenül második a bajnokságban. Miután Solberg privátcsapatban versenyez, így rá nem vonatkozik a gyári csapatoknak tiltott Európán kívüli tesztelés, így a norvég a verseny előtt próbát is tett versenyautójával Új-Zélandon.

A Citroën Junior Team csak egy autóval képviselteti magát a versenyen. Kimi Räikkönen kihagyja a nagy költségekkel járó futamot, Sebastien Ogier viszont ott lesz. Eredetileg úgy volt, hogy a francia sem indult, de a vezetőség állítólag a szponzorok bevonásával előteremtette a kellő forrásokat az idén kiemelkedő teljesítményt mutató pilótának. Räikkönen a futam helyett Európában tesztel.

Megállítható a ralivilágbajnok? 2

A versenyről

Az első Új-Zéland Ralit 1969-ben rendezték meg, és mind az északi, mind a déli szigetekre kiterjedt. A rali 1977-től része a világbajnokságnak, és 1982-ben vált állandó világbajnoki versennyé. Sokáig csak a pilóták gyűjthették itt világbajnoki pontjaikat, így a nagyobb csapatok távolmaradtak. Ennek következtében egészen váratlan eredmények születtek, mint például az osztrák Franz Wittmann és Sepp Haider világbajnoki győzelme.

Az összes nemzet közül a brit pilóták szerezték meg a legtöbb és legnagyobb dicsőséget ezen a versenyen, így Colin McRae, Richard Burns, Andrew Cowan és Russel Brookes.

A 2010-es Új-Zéland Rali útvonala sokat változott a 2008-ashoz képest, még gyorsabb szakaszok várnak a résztvevőkre. Kiemelkedően hosszú verseny vár a csapatokra a hétvégén, a versenyzők 27 gyorsasági szakaszon, összesen 396,5 km-en (teljes táv: 1496,51 km) mérik össze saját és autóik képességét. A főhadiszállás visszaköltözött Hamiltonból Aucklandbe és ott is marad a következő három Új-Zéland Rali idejére. A nyitó napon – amely a rali leghosszabb napja lesz – a mezőny elutazik Új-Zéland legnagyobb városától északra lévő gyorsasági szakaszokra, melyeken 2005 óta nem mentek ralisok.

Ezt a versenyt sokáig áprilisban rendezték, majd 2007-ben novemberben, 2008-ban pedig augusztus végén próbálkoztak az időponttal, idén újra az év első harmadába került.

A világbajnokság állása a Török Rali után:
Pilóták

1. S. Loeb        93 pont
2. P. Solberg        53 pont
3. M. Hirvonen    52 pont
4. J-M. Latvala        47 pont

Konstruktőrök

1. Citroën            126 pont
2. Ford                111 pont
3. Citroën Junior  75 pont
4. Stobart            56 pont
5. Munchi?s         26 pont

(Forrás: Amber PR)