A kormány előkészítette utódának a közterületi parkolás új szabályait. A jövőben a 95-ös ólmozatlan benzin árához kötnék a parkolási díjat.

Mint ismeretes az Alkotmánybíróság tavaly novemberben megsemmisítette az önkormányzatok parkolási rendeleteit, mert azok önkényesek, szabálytalanok voltak. Ugyanakkor 2010. július 1-ig adott haladékot, hogy a kormány törvényben szabályozza a parkolást, ellenkező esetben júliustól nem szedhetnek pénzt a parkolásért az önkormányzatok. Ha a következő kormány felhasználja a mostani tervet, akkor időben elkészülhetnek és továbbra is szedhetik a pénzt, ha nem ingyenessé válhat a parkolás. 


Szollár Domokos kormányszóvivő a kabinet szerdai ülése után bejelentette, a javaslatcsomag meghatározná, milyen feltételek esetén lehet egy várakozási területre díjfizetési kötelezettséget előírni, kategóriákba sorolja a várakozási területet, illetve meghatározza a várakozási díj megengedett legmagasabb mértékét.

Mint elhangzott csak azokra a területekre lehet pénzt szedni, ahol a díjkötelesnek tervezett időszakban a várakozásra alkalmas helyek átlagos foglaltsága meghaladja a 70 százalékot. Hozzátette: a várakozási területeket a telítettség alapján sorolnák kategóriákba, a négy kategória e szerint 70, 80, 90 százalék feletti telítettség, illetve 70 százalék feletti telítettség és közúti közlekedés okozta károktól fokozottan védendő terület.

A várakozási díjat az adóhivatal által az előző naptári évben meghatározott 95-ös ólmozatlan benzin literenkénti árához kötnék. Így az első (70%) kategóriában a 95-ös benzinár fele, azaz 159 forint, a kettesben (80%) a 100 százaléka, vagyis 318 forint, a hármasban a másfélszerese míg a négyes kategóriában a kétszerese lenne a parkolási díj. Utóbbiban szerepelnének a mai is kiemelt területek, mint a Budai Vár és a Margit-sziget. 


A törvénymódosítás rendelkezik a pótdíjról is: 15 napon belül kell a teljes napi plusz két órai várakozási díjat kifizetni. A pótdíjazásról sms-ben kell értesíteni azokat, akik rendszámát mobiltelefonos fizetési rendszerben regisztrálták.

Szollár Domokos kijelentette, a kormány által készített javaslatok megfelelnek a jogállami normáknak, védik az állampolgárokat, a fogyasztókat az esetleges önkormányzati önkény ellen. Eddig ugyanis nem lehetett tudni, hogy a parkolásért fizetett díj arányban áll-e a szolgáltatással; a díjak meghatározásában az önkormányzatoknak a bevétel maximalizálása volt a céljuk, pedig a közterületi parkolás célja nem ez, hanem a közlekedés szabályozása.

Forrás: MTI