Miután a közlekedési szabálysértésekről szóló 2007-ben született rendeletét megváltoztatta a kormány, az eddig a százalékban meghatározott sebességtúllépést május 1-től km/órában fejezik ki. Vagyis – mint arról korábban már beszámoltunk –  pontos számokhoz kötik a büntetési tételeket.  

Ezen túlmenően azonban más érdekességet is tartogat a szabályváltoztatás. Mint Komáromi Endre, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésbiztonsági főosztályvezetője sajtótájékoztatóján elmondta, májustól a korlátozott sebességű zónákban haladó járművekre is kiterjed az objektív felelősség elve.

Vagyis egy lakó


-pihenő övezetben végig, nemcsak a sebességkorlátozó táblával jelölt helyeken alkalmazhatják. Ugyanakkor mostantól méltányosságból sem engedheti el a hatóság a bírságot. Az utolsó kapu is bezárult, a szabályszegésért mindenképpen fizet a jármű vezetője vagy az üzembentartója.

A legérdekesebb azonban, hogy az új jogszabály szerint az önkormányzatok a sajátkezelésű útjaikon mérhetnek sebességet illetve rögzíthetik a tilosban parkoló autókat. Mint az ezredes elmondta most már az önkormányzatokon a sor, ha javítanának a környezetük közlekedésbiztonsági helyzetén, várják a jelentkezésük, szerződést köthetnek az országos rendőr-főkapitánysággal.


A rendőrség szeretné a legtöbb traffipaxot automatizálni; a rendszer vágyaik szerint emberi közbeavatkozás nélkül, a rögzített sebességtúllépést automatikusan feldolgozva szabná ki a bírságot. Mérlegelési jog jelenleg nincs, a szabályok előírják az adott sebességtúllépéshez tartozó bírságot. A rendszám alapján az objektív felelősség elve nyomán eljárhatnak az autós ellen.

Budapest már döntött, 50 darab sebességmérő készüléket szeretne üzembe állítani. Ugyanakkor Komáromi Endre hangsúlyozta: a rendőrség nem vár az önkormányzatokra, még idén 50 mobil és 200 fix sebességmérő készüléket telepítenek, 31-et az autópályák mellett, jövőre, illetve 2011-ben további 200-200 traffipaxszal bővül az arzenál.