Jövőre nem árverezhető a lízingelt autó 2 A jelenlegi zálogjogi szabályok szerint az ingóságokon – pl. autókon – alapított zálogjogot is közjegyzői okiratba kell foglalni. Ez két problémát is jelentett az autópiacon, így a jelzálog helyett más technikákat alkalmaztak, bár ezek egyik fél esetén sem közelítették meg a zálogjog biztonságát.

Az egyik probléma a közjegyzői okirat – néhány tízezer forintos – ára volt. A kiélezett finanszírozói versenyben ez már nem fért be a költségek közé. A másik gondot az jelentette, hogy a zálogszerződés megkötéséhez a hitelezőnek és a vásárlónak egyszerre kellett jelen lennie a közjegyző előtt.

Egyszerűsítés

Mivel a hitel- illetve lízingszerződéseket általában az autószalonok alkalmazottai kötik meg a finanszírozó megbízásából, így ez utóbbi nincs jelen a szerződés aláírásakor, akkor sem, ha közjegyzőt hívnak oda.

A minisztériumi tervezet szakít az eddigi szabályozással és kimondja, hogy az egyedi azonosításra alkalmas ingó dolgokat – ilyenek az autók is – terhelő zálogjog közjegyzői okiratba foglalás nélkül is alapítható, azonban az ingó jelzálog-nyilvántartást továbbra is a Magyar Országos Közjegyzői Kamara (MOKK) vezeti, a nyilvántartásba vétel költségét fizetni kell.

3000 forintból meglesz

Révész Tamás, a Budapest Autófinanszírozási Zrt. vezérigazgatója az MTI-nek elmondta, hogy a MOKK a tárgyalások jelenlegi állása szerint 3000 forintért vállalná a regisztrációt. Ez úgy történne, hogy az autószalonban biankó jelzálogszerződést töltene ki a finanszírozó megbízottja, amit aláírna a vevő is, majd azt elfaxolnák a MOKK-nak. Innen számítva egy órán belül fenn lenne az ingó jelzálog adatbázisban az adott autó.

Nem bukhatnak a lízingelők

Révész komoly előrelépésnek nevezte a törvénytervezet másik előírását is, amely arra kötelezi a végrehajtót, hogy mielőtt autót árverezne, győződjön meg arról, szerepel-e az adott jármű a MOKK zálogjogi nyilvántartásában. Ma ugyanis – miután nincs zálogjog az autókon – a vásárló hitelezői elárvereztethetik a hitellel terhelt kocsit, így a finanszírozónak nem jut az árából semmi.

Évi több milliárd forint kár éri ezért a finanszírozókat, amit kénytelenek beépíteni a lízing- illetve hitel konstrukcióikba, megdrágítva azokat. A jövőben – a zálogjog alapján – a nem fizető adós autóját a finanszírozó kapja meg, ő értékesítheti, majd a hátralékos hitel levonása után elszámol az ügyfelével.

Forrás: MTI