2008 első féléves adatai szerint átlagosan 9,5 százalékkal növekedett a forgalom az Állami Autópálya Kezelő Zrt. által kezelt gyorsforgalmi úthálózaton (nincs benne az M5), ezzel szemben a balesetek száma 12,2 százalékkal csökkent. Mindez pozitív változás a megelőző esztendők tendenciájához viszonyítva.

Az adatokból kiolvasható, hogy az 1 millió járműkilométerre jutó személyi sérüléses balesetek száma 2007 első félévéhez képest 6,3 százalékkal csökkent. A teljes képhez persze hozzátartozik, hogy a személyi sérüléses balesetek száma összességében stagnálást mutat. A halálos balesetek száma nem változott, a súlyos sérüléssel járó eseteké viszont 12 százalékkal csökkent, a könnyű sérüléses esetekből viszont 10,5 százalékkal több volt.

A személyi sérüléses balesetek előfordulásának tekintetében az egyes útszakaszok eltérő képet mutatnak: míg az M0 (-13,6%) és az M1 (-32,4%) esetében csökkenés, addig az M3 (8,9%) és az M7 (21%) vonatkozásában emelkedés figyelhető meg.

A hazai autópályákon gyakorlatilag háromszor kisebb a baleseti kockázat, mint az országos közutakon, ugyanakkor az egyes balesetek átlagosan súlyosabbak, hiszen a forgalom átlagsebessége is lényegesen nagyobb. A statisztikák és a szakemberek véleménye szerint továbbra is a súlyos emberi mulasztások állnak a szerencsétlen kimenetelű pályaesemények hátterében.

A balesetek kiváltó okai között vezet a figyelmetlen vezetés (25%), amelyet a követési távolság be nem tartása követ (17%), míg a harmadik helyet a szabálytalan előzés (16%) miatt bekövetkező balesetek foglalják el. A halálos balesetek leggyakoribb kiváltó okai között az utolérést, az egyéb járműütközést, a gyalogosgázolást és a szilárd tárgynak ütközést említhetjük.

Forrsá. ÁAK