A jövőt bemutató filmekben – Különvélemény, Pusztító, Időzsaru – már természetes, hogy az autók maguktól képesek közlekedni, a vezető, ha akar, pihen, vagy az utasokkal beszélget. A vezetés kedvtelés lesz.

“Ez már nem sci-fi többé” mondta Larry Burns, a GM elnökhelyettese azután, hogy Rick Wagoner, a General Motors elnöke bejelentette, tíz év múlva piacra kerül az első “vezető nélküli” autójuk. Mint elmondta, 2015-re kész lesz a tesztváltozat, amit három év múlva követ a sorozatgyártású kivitel


Ehhez a műszaki háttér nagy része adott, hiszen a távolság és sebességtartó, a sávelhagyásra figyelmeztető, automatán parkoló, tolató, navigációs rendszerek már most is szerepelnek egyes modellekben. Ezeket első lépésként össze kell hangolni.

“A kérdés most az, hogy vajon a társadalom mit akar kezdeni” – mondta Larry Burns. A legtöbb probléma már nem műszaki jellegű, hanem az emberi oldalon van. A kormányzati szabályozás, a törvények hiányoznak, illetve az emberek szeretnek autót vezetni, maguk irányítani a dolgokat. Lehet, hogy nem leszünk vevők egy ilyen ötletre.

Az önjáró autók bevezetése ezért fokozatos lesz. Elsőként az autópályán használhatják az emberek ezt az opciót, megszabadulva a monoton vezetéstől. Ebből fejlődhet aztán a vezető nélküli rendszerek második generációja, ahol már az úttal és a többi járművel kommunikálva kialakulhatnak konvojok, amelyek azonos tempóban haladvamaximálisan kihasználhatják a rendelkezésre álló útszakaszt, csökkentve a dugók kialakulásának lehetőségét.


Hiszen egyértelműen forgalomszabályozási és biztonsági előnyei vannak a vezető nélküli autózásnak. Évente mintegy 42 ezer ember veszíti el életét az Egyesült Államok útjain közlekedési balesetekben, melyek 95 százaléka emberi hibából ered.

A tervek szerint egy ilyen rendszerrel ez a szám 50 százalékkal csökkenhet. A vezető nélküli rendszerek képesek lesznek reagálni a váratlan helyzetekre, és a balesetet is megelőzhetik azáltal, hogy szinte előre látnak az adott úton a többi járműtől kapott információknak hála.