Az Európai Autógyártók Szövetsége arra kérte az Európai Bizottságot, hagyjon több időt az autógyártóknak, hogy átlagosan 130 g/km-re csökkentsék a járművek szén-dioxid-kibocsátását.

 

Sergio Marchionne, a szövetség elnöke úgy véli, a 2012-es dátum túl korai, hiszen a törvényi keret 2009 előtt nem lesz kész. Addigra a 2012-es év autói már elhagyták a tervezőasztalokat. Az elnök hangsúlyozta, az iparágnak elegendő időt kell biztosítani arra, hogy az új előírást teljesítse. Szerinte az első reális dátum 2015 lenne.

 

A probléma abból ered, hogy az Európai Autógyártó Szövetség (ACEA) tagjai még 1995-ben elfogadtak egy olyan határozatot, melyben önként vállalták, hogy 2008-ra autóik átlagosan 140 gramm szén-dioxidot bocsátanak ki kilométerenként. Csakhogy a gelsenkircheni műszaki főiskola által végzett kutatásból kiderült, hogy az autók kibocsátása jelenleg 161 gramm/kilométer. Sőt, ez az eredmény is csak a Fiatnak, illetve a francia gyártóknak köszönhető, mert a német gyárak átlag alatt teljesítenek. Az unió ezután keményített be.

 

Marchionne elmondta, szerinte a bizottság terve több ezer munkahely megszűnéséhez vezethet. Véleménye szerint nemcsak a gyártóiparra kellene terhelni a szén-dioxid-csökkentés feladatát, de fel kellene tárni a közlekedésmenedzselésben, a bioüzemanyag használatában vagy éppen az adóztatásban rejlő lehetőségeket is.

Forrás: Euractiv