Nemcsak elvesztett pénzük miatt aggódhatnak az autóreklámozó cégekkel szerződött autósok, de az eddig megkapott pénzekkel az APEH-nek is el kell számolniuk. A Független Hírügynökség információ szerint eddig körülbelül 10 ezer szerződést kötöttek az ügyfelek az autójukra reklámot elhelyező különböző cégekkel, amiért cserébe havi járadékot kaptak.

 

Piramisjáték vagy sem?


Csakhogy ez alapján több száz millió forint közteher is keletkezett. Az átlagosnak tekinthető 40-50 ezer forint hirdetési díj után akár ennek 50 százalékát is meghaladó összegű adót és járulékot kellett fizetniük a magánszemély autótulajdonosoknak, amit utólag már büntetéssel megtoldva fog behajtani az APEH.

 

Magánszemély esetében ez a pénz éppen olyan jövedelem, mint bármilyen más, amit a munkabéren felül kapott, s ami után személyi jövedelem adót és tb-járulékot kell lerónia az állam számára. Ha az ügyfél gazdasági társaságon keresztül szerződött, akkor társasági adója növekedett a pénzzel, és el kell számolnia az áfával is.

 

Az APEH valószínűleg a matricás vállalkozásoknál fogja kezdeni a vizsgálódást, de csak azután, hogy lejárt az szja bevallásának és befizetésének május 21-i határideje. Elsőként azt nézhetik meg, hogy az ügyfelek után a matricás cégek levonták és befizették-e az szja-előleget, továbbá, hogy idén januárban elküldték-e az autósoknak az szja-bevalláshoz szükséges jövedelemigazolást. Ha elmulasztották ezt, akkor bírságot fog kiróni az APEH.

 

Akik már beküldték adóbevallásukat, azok önrevízió keretében utólag korrigálhatják azt, de számolniuk kell a jegybanki alapkamat alapján minden napra járó önellenőrzési pótlékkal is.

 

Forrás: Független Hírügynökség