2008-tól új díjfizetési rendszer lépne a jelenlegi autópálya-matricás megoldás helyébe. A tervek szerint műholdas segítséggel a gyorsforgalmi utak és a párhuzamos főutak 3100 kilométeres szakaszán működik majd, mondta Gál J. Zoltán, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára a Magyar Rádiónak.

 

A kormány szerdai ülésén elfogadta azt az országgyűlési határozati javaslatot, mellyel a parlament felhatalmazást adhat az elektronikus útdíjfizetési rendszer beszerzésére.

 

Az elektronikus útdíjrendszer lényege, hogy a használó a megtett út arányában fizet. Aki többet megy, többet, aki rövidebb utat tesz meg, kevesebbet fizet. Az autóban elhelyezett jeladó által kiadott adatokat műholdas vagy földi vevőkkel ellenőrzik, és mérik, milyen hosszan is autózott fizetős útszakaszon a jármű.

 

2008-ban csak a teherautósok számára vezetnék be a használatarányos díjfizetést, a személygépkocsikra továbbra is matricát kell venni. Utóbbiak várhatóan 2013-ig közlekedhetnének így.

 

Egyes információk szerint, tömegtől és mérettől függően 27, 33, 40 forintot fizethetnek kilométerenként a teherautósok. A személyautóknál kilométerenként 5,60-7,50 forintos díjat szednének.

 

Az új rendszert a tender nyertese nemcsak kiépíti, de öt évig üzemelteti is. Ennek költsége pedig legfeljebb 70 milliárd forint lehet. A kormány ugyanebben az időszakban 235 milliárd forint bevételt vár az új díjfizetéstől, amelyet útfejlesztésre fordít. Ide kapcsolódó hír, hogy állítólag az állam már idén megválik az Állami Autópálya Kezelő legalább 75 százalékától. A Népszava úgy tudja: ha sikerül jó árat kialkudni, nem kizárt a teljes cég eladása sem.

Forrás: Magyar Rádió