Így épülnének az autópályák


Két év alatt 459 km új autópálya

Felpörög a gyorsforgalmi közúthálózat bővülése. Több projekt a hosszadalmas előkészítési és a kevésbé hosszú építési fázis után a következő években eljut az átadásig. Jelen állás szerint 2006 végéig 266, 2007-ben pedig 193 kilométernyi új gyorsforgalmi úttal bővül a sztrádahálózat.

A mostani kormány a költséges PPP módszert favorizálja a sztrádaépítésben. Ebben a felállásban az út építését nem az állam finanszírozza, hanem az új autópályákért fizet 20-35 éven át rendelkezésre állási díjat a beruházónak.

A magyar autópályák attól is épülnek olyan drágán, hogy a beruházáshoz szükséges hiteleket nem az állam veszi fel (nehogy tovább rontsa az amúgy is sokszor elmarasztalt költségvetés helyzetét). Egy vállalatot, még akkor is, ha állami tulajdonban van, mindig rosszabb adósnak sorolnak be a magyar államnál. A különbséget természetesen mi, adófizetők adjuk össze.

Az autópálya-építésben a legnagyobb tételt az energiaköltségek jelentik, például az anyagok elszállítása a helyszínre. Ez a költség a jövőben csak növekedni fog, részben azért, mert a gázolaj is drágul.

A sztrádaépítés árát megdobja az a tény, hogy a gyér hálózat sűrűsödésével lakott területekhez egyre közelebb folynak majd az építkezések (pl. az M7 meghosszabbítása vagy az M6 Érd és Dunaújváros között). Az építőanyagokat viszont a lakott területektől sokszor távol eső bányák biztosítják, ami újfent megemeli a szállítási költségeket.

Drágulás: 15-re 10 százalék

2004-ről 2005-re átlagosan 15 százalékkal emelte a kormány a matricák árát, amit az akkor 6,6 százalékos inflációval és az autópálya-hálózat 9 százalékos bővülésével indokolt. A 2006-os autópálya-matricák árát Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a napokban véglegesíti.

A korábban nyilvánosságra hozott számokból az derül ki, hogy jövőre átlagosan 9,75 százalékkal drágulnak az autósztrádák használata, míg a pályák hossza 95 kilométerrel, tehát 14 százalékkal gyarapszik.

Személyautóra az éves matrica várhatóan 37 000, a havi 4200, a 4 napos pedig 1170 forintba fog kerülni. Május 1. és szeptember 30. között az négy napos úthasználati díj 1520 forintra emelkedik. A személyautókat és a hazai nehéz teherautókat jóval kevésbé sújtja az emelés, mint az országon átdübörgő külföldi teherfuvarozókat.

Jelenleg mintegy 650 kilométernyi sztráda van az Állami Autópálya Kezelő Rt-nél, tehát az M5-ön kívül az összes autópálya és az M0 autóút. A Szegedig érő M5 hosszát ehhez hozzáadva körülbelül 830 kilométerre jön ki a magyar autópálya-hálózat.


Jövőre Debrecen, Dunaújváros, Nyíregyháza

A gyorsforgalmi közúthálózat 2006-ra több megyeszékhelyet is elér. Nyíregyházát az M3, Debrecent az M35 kapcsolja be a sztrádahálózatba. Dunaújváros az M6 kiépülésével csatlakozik az autópályán elérhető települések közé, várhatóan még 2006-ban.

A jelenlegi tervek szerint 2007 végére az M7-en Letenyéig, a magyar-horvát határig autózhatunk. A rózsaszín jövőkép részeként Nyíregyházától az Adriáig sztrádán roboghatunk két év múlva, ha minden fejlesztés időre megvalósul.

2007 év végi átadással számolhatunk az M0 körgyűrű következő bővítésekor is. A téli építkezési szünet után 2006 tavaszán megkezdődik egy 26,5 kilométeres szakasz építése, amely az M3-as autópályáig vezet. Ezzel párhuzamosan az 1990-ben és 1994-ben elsőként átadott M0 szakaszokat a következő két évben 3 sávosra bővítik.

Nem tudni, mi lesz az M0 északi és nyugati folytatásával, ami régóta megoldatlan kérdés. Papíron 2007-re állnia kéne az M0 északi hídjának, de nem ez volna az első határidő, amiből semmi nem lesz. Ez a híd aligha épül meg a 2003-as autópálya törvényben foglalt határidőre, mert még csak tervek léteznek arra, merre vezessen az M0 Budapesttől északra és nyugatra.

A távolabbi jövő autópálya-fejlesztéseit megtaláljuk a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium weboldalán. A 2015-ig tartó időszakba három kormányváltás is belefér, ami végképp bizonytalanná teszi a menetrendet.

Középtávon eltűnhet a matrica

Jelenleg még nem tudni, hogy mikor adja át a helyét a matricás rendszer a használatarányos megoldásnak. Ez elvileg igazságosabb rendszer lesz, amely pontosabban követi az autópályán megtett kilométerek számát.

Autósként mi attól tartunk, hogy nem az igazságosság a fő mozgatórugó, hanem a pénzéhség és egy átlag autós ugyanannyi utazásért kilométer alapon többet fog fizetni, mint jelenleg. Kívánjuk, hogy ne nekünk legyen igazunk. Az Európai Unió a használattól függő díjazást 2008-tól javasolja bevezetni.