Nem egészen egy hét maradt a biztosítóváltásra. Az előírások értelmében november 30-ig kell felmondanunk a jelenlegi kötelező felelősségbiztosítást, majd 2005. december 31-ig kell új biztosításra szerződnünk a kötelezőt kínáló 12 társaság egyikével.

A díjakat több weboldalon is összehasonlíthatjuk egymással. Ahol eddig mi konfiguráltunk, ott a különböző kedvezményekre is gondosan rákérdeztek. Több helyen árgaranciát adnak a keresés végén megjelenő összeg érvényességére.

Mivel részletesen írtunk a váltáshoz kapcsolódó teendőkről, most csak összefoglaljuk a menetrendet. A december 31-ig élő szerződést csak írásban mondhatjuk fel, amit akár faxon is megtehetünk, de épp a hajrára tornyosuló munkamennyiség miatt a biztonság kedvéért érdemes lehet személyesen felmondani a szerződést a biztosító valamelyik irodájában. A felmondólevél átvételéről kérjünk írásos igazolást.

A faképnél hagyott biztosító állítja ki bonus-igazolásunkat, amellyel az esetleges korábbi kármentességet igazolhatjuk. Nem véletlenül hívják a biztosítós szakmában kártörténeti igazolásnak a bonus-igazolást, mivel nem csak a bonus, hanem a malus fokozat is elkísér bennünket, ha akarjuk, ha nem.

A kártörténeti igazolást a szerződéskötést követő 90 napon belül kell eljuttatni az új biztosítóhoz, máskülönben a legmagasabb díjú, Malus 4 osztályban találhatjuk magunkat. A bonus-igazolás 30 napig érvényes.

Díjemelés évközben?

A biztosítók nem emelhetik a díjat évközben. Senki ne tartson attól, hogy bármely társaság drágább tarifákra vált, mert az átpártoló és esetleg sok saját hibás kárt okozó ügyféltömeg miatt romlik a fizetőképessége. Díjemelésre csak a 2007-es körben lesz lehetőség.

Más a helyzet a biztosítóegyesületeknél. A biztosítóegyesületek adott esetben pótdíjat vethetnek ki a tagokra az együtt sírunk, együtt nevetünk elv alapján. A pótdíj maximális összege megegyezik az adott évben a kötelező biztosításért és tagdíjként beszedett összeggel, írja cikkében a FigyelőNet.

Vita a biztosítóegyesületekről

Fórumunkban komoly vita folyik arról, hogy érdemes-e a legolcsóbb biztosítókat választani, mondván a kötelező nem nekem fizet és mit érdekel engem, a másik hogyan jut majd a pénzéhez, hogyan javíttatja meg vétlenül összetört autóját.

Holiday nicknevű felhasználónk például arra hívja fel a figyelmet a topic-ban, hogy az alacsonyabb díjakkal felduzzasztott veszélyközösség tagjai várhatóan több balesetet okoznak majd, és ha a tagdíjak nem fedezik a kiadásokat, akkor a biztosítóegyesületek különböző kifogásokat keresve megnehezíthetik a kifizetéseket.

A biztosítóegyesületek viszont állítják, hogy az átnyergelő ügyfelek többletrizikója miatt nem merülhetnek fel likviditási gondok. A kötelező biztosítást kínáló társaságok maximális kifizetési kötelezettségét kormányrendelet szabályozza. A felelősségvállalás felső határa a kötelező esetében 1,75 milliárd forint.