Finnországban Petter Solberg általában nem annyira eredményes, ám a dobogóra így is esélyes lehet
Az év talán leglátványosabb versenye következik, ahol az autók hatalmas ugratásokkal szorakoztatják a nézőket
A verseny egyértelmű esélyese Marcus Grönholm, de idén Loeb mellett nehéz ilyet kijelenteni
20 fotó
A Finn Rali egyike azon kevés murvás raliknak, ahol nagy sebességre kapcsol a mezőny. Egyenletes útjai és számtalan ugratója révén, melyet szinte vakon vesznek be a pilóták, teljes koncentrációt, összpontosítást és figyelmet követel meg a világbajnoki ralimezőnytől.

[bekkep]2003-ban megtört az akkor tíz éve tartó sorozat, melyben mindig a skandináv pilóták vihették haza a győztes trófeát, ugyanis az észt Markko Märtin ért célba elsőként. Tavaly azonban folytatódott a hagyomány és Marcus Grönholm győzött, aki mellesleg négyszer nyert már itt.

Éppen ezért a Peugeot bizakodva tekint a hétvége elé, az elmúlt két évben jelenlegi pilótái győzedelmeskedtek. Szüksége is van a jó helyezésekre, amennyiben szeretné még egyszer utoljára elhappolni a gyártók világbajnoki koronáját. Jelenleg hat pont a lemaradása a Citroën-nel szemben.

A Finn Rali különleges helyet foglal el a Peugeot sporttörténetében. A francia gyártó kitűnő eredményeket ért el a B csoportos 205 Turbo 16-os korában, mikor Ari Vatanen, Timo Salonen és Juha Kankkunen zsinórban nyertek 1984-ben, 1985-ben és 1986-ban.

[bekkep]A világbajnokságban vezető Sebastien Loeb arra készül, hogy zsinórban hetedik győzelmét gyűjtse be Finnországban. A francia pilóta Argentínában történelmet írt azzal, hogy első pilótaként hatszor sikerült egymás után győzedelmeskednie, úgy, hogy egy szezonban ráadásul hét győzelmet tudhat magáénak.

“Ezt a ralit nagyon nehéz megnyerni. Ha megnézzük Marcus Grönholm itteni eredményeit, hát nem lesz könnyű dolgunk. Ha azonban visszanézünk, nincs ok rá, hogy véget érjen a győzelmi sorozatom. A végső sikerért fogok harcolni.” – szögezte le a Citroën pilótája.

A siker érdekében a Ford is két hazai pilótát indít a hétvégén. Toni Gardemeister mellé honfitársát, Mikko Hirvonent szerződtették le. A volt subarus pilóta azzal érdemelte ki, hogy újra gyári pilótaként indulhat, hogy az utóbbi versenyeken egy privát Forddal rendre az élmezőnyben autózott. Ott lesz a versenyen a Ford másik versenyzője Roman Kresta is, ám ő ezúttal csak egyéni pontokért harcolhat.

[bekkep]Az egyéni ponttábla második helyét elfoglaló Petter Solberg hatszor vett részt ezen a versenyen, s a legjobb helyezését 2003-ban érte el, amikor is második lett. Így a subarus pilóta a Loeb-höz való felzárkózás jegyében szép eredményben reménykedik a Finn Ralin.

Érdekes módon az összes csapat nagyon szép és főleg dobogós elképzelésekkel utazik a Skandináv országba, így van ezzel a Mitsubishi is. Bár elég hullámzó teljesítményt nyújtanak pilótái, a csapatvezetők mégis bíznak a helyi Harri Rovanpera eredményességében.

A versenyről:

A hétvégén megrendezésre kerülő rali a szezon “legőrültebb” ralija címet is kivívta magának azzal, hogy “a nézők és fotósok nem kis örömére ” a pilóták majdnem többet tartózkodnak a levegőben, mint az úton, és több mint 200 km/órás sebességgel hajtanak.

[bekkep]A Finn Rali az elmúlt években már megszokott gyorsasági szakaszokon zajlik majd. A legnehezebb ezúttal is a 40 km-es “Moksi-Leustu” szakasz lesz majd. Ezúttal az úttal nem kell küzdeniük a versenyzőknek, hiszen az majdnem aszfalt simaságú.

A skandináv rali három napon át tart, s a 21 gyorsasági szakasz 355,04 km-t tesz majd ki. A rali teljes hossza: 1363,40 km. A “Killeri” szuperszelektív szakasz ismét a program része lesz, s az első nap elején és végén is végigmegy rajta a mezőny.

Az elmúlt évek Finn Rali győztesei:

2004 M. Grönholm (Peugeot)
2003 M. Märtin (Ford)
2002 M. Grönholm (Peugeot)
2001 M. Grönholm (Peugeot)
2000 M. Grönholm (Peugeot)
1999 J. Kankkunen (Subaru)
1998 T. Mäkinen (Mitsubishi)
1997 T. Mäkinen (Mitsubishi)
1996 T. Mäkinen (Mitsubishi)
1995 T. Mäkinen (Mitsubishi)
1994 T. Mäkinen (Ford)
1993 J. Kankkunen (Toyota)
1992 D. Auriol (Lancia)
1991 J. Kankkunen (Lancia)

A világbajnokság állása az Argentin rali után:

Pilóták:

1. S. Loeb 75 pont
2. P. Solberg 48 pont
3. M. Grönholm 45 pont
4. T. Gardemeister 44 pont
5. M. Märtin 42 pont
6. H. Rovanperä 20 pont
7. M. Stohl 12 pont
8. C. Sainz 11 pont
9. R. Kresta 10 pont
10. H. Solberg 9 pont

Konstruktőrök:

1. Citroën 96 pont
2. Peugeot 90 pont
3. Ford 62 pont
4. Subaru 54 pont
5. Mitsubishi 41 pont
6. Skoda 8 pont

(Forrás: Amber PR)