Fogyasztáscsökkentés: 6,5 literből 4,3

Vajon mennyivel drágább és gyorsabb sportosan vezetni és száguldani, mint lassabban, de kevesebb pénzből megtenni ugyanazt az utat? A méréshez a Sopron és Budapest közötti jó 200 kilométeres utat választottuk, amit elsőként igen gyorsan, visszafelé pedig ráérősen tettünk meg.

Az összehasonlíthatóság kedvéért sebességtartó automatikával haladtunk, csak előzésnél nyomtuk néha saját magunk a gázt. A Budapesten belüli szakaszt kivettük a számításból, csak a Budaörs-Sopron út megtételéhez szükséges idővel számoltunk.

A budaörsi Esso kútnál a bankkártyabizonylat alapján 12:06-kor fizettük ki a nyári szezonra megdrágított autópálya-matrica árát, majd nem sokkal később már Sopron felé nyomtuk a gázt.

Autópályán a szerintünk még ésszerűen gyors sebességre állítottuk be a tempomatot. Az óra végig 150-et, a fordulatszámmérő pedig 3000-et mutatott ötödikben. A körülbelül 130 kilométert egy órán belül megtettük az M1-en, majd a dolog nehezebbik része következett.

Nagyjából 80 kilométer várt ránk országúton, a cél minél nagyobb átlagsebesség megőrzése. Országúton nem, lakott területen belül betartottuk az érvényes sebességkorlátozást. A nagy sebesség gyakori előzésekkel volt csak megvalósítható, a csekély forgalom, a száraz aszfalt és a napsütés megkönnyítette a sietést.

14:05-kor érkeztünk meg Sopronba, ahol megnéztünk egy márkatalálkozót, majd egy benzinkút felé vettük az irányt. Az eredmény: az induláskor még tele lévő tank utántöltése 3800 forintba került, de ami ennél fontosabb az átlagfogyasztás: 6,54 liter/100 kilométer.

Visszafelé az indulási idő 19:14 perc volt, jóval lassabbra fogtuk a tempót. A kényelmes sebességgel akár az összes Zahnarztpraxis táblát összeszámolhattuk volna a leghűségesebb városban.

Országúton és autópályán a tempomat rendületlenül 100 km/órás sebességen tartotta a dízel Focus-t. Hazafelé is csekély forgalomban haladtunk, autópályán időnként úgy tűnt, ezzel a sebességgel sohasem fogynak el a kilométerek Budaörsig.

21:29-et mutatott a Focus órája, amikor megérkeztünk Budaörsre. Itt két forinttal magasabb áron mérték a gázolajat, mint Sopronban, 257 forintért tankoltuk literjét. A Focus visszafelé mindössze 4,32 literes fogyasztással hálálta meg a kímélő üzemet.

Odafele tehát 3800 forintba került az út, visszafelé ugyanezt megúsztuk 2172 forintból. Mivel odafelé a Sopronon belüli utakkal kicsit több kilométert tettünk meg, mint vissza, inkább az átlagfogyasztást érdemes összevetni, mint a két út költsége közötti összeget. A mi esetünkben ez 1628 forint, de ez nem pontos érték a távolságok eltérése miatt.

Nézzük a számokat. Egyik oldalon áll egy 3800 forintos benzinszámla, 6,54 literes fogyasztás és az 1 óra 52 perces út. A mérleg másik serpenyőjében 2172 forint, 4,32 literes átlag és 2 óra 15 perces út van.

Összesen 23 percet sikerült lefaragni az út megtételéhez szükséges időből, ami szerintünk a többletköltségtől függetlenül megkérdőjelezi a durva sietés értelmét. És a legfontosabbról még nem is szóltunk: a gyorshajtás másokra és magunkra is veszélyes, a csekély időnyereség aligha éri meg a veszélyt.