Sok száz lóerő tízmilliókért


Utánajártunk, milyen modellekkel képzeli el a régióbeli terjeszkedést a nemrég alakult Cadillac & Corvette Central Europe.

Itthon kétféle Corvette-tel indul az értékesítés. A kupé és a kabrió mellé az 505 lóerős Z06 2006 első felében érkezik meg hazánkba. A kupék részben nyithatók a kivehető targatető révén, az igazi kabrióérzést a Corvette Convertible nyújta, 21 337 500 forintos alapáron.

Nem is olyan rég még jól csengő nevet viseltek a Cadillac-ek. Felötlik bennünk az Allanté, az Eldorado vagy akár a DeVille. Bár DeVille még mindig van, jórészt szikár betűkombinációkat kapnak az amerikai luxusmárka autói: CTS, SRX, STS, XLR vagy BLS.

Az újkori nevekben nem kell rövidítést sejtenünk. Ha egy mókamester el akarja hitetni velünk, hogy a BLS a bullshit rövidítése, akkor nyomjunk egy barackot fejére és nézzük el neki ezt a tréfát.

Ha mindenáron összefüggést keresünk, akkor a nevek részben talán arra a kategóriára utalnak, amelyikbe az autó tartozik. Eszerint a BLS a középkategóriás autók között, a B-szegmensben indul, amit más besorolás szerint D-nek is neveznek. A CTS egy felső középkategóriás autó.

A BLS kimondottan Európának szól, tehát méreteiben is az itteni viszonyokra szabott. Ebből fakadóan a BLS a legkisebb Cadillac. A General Motors úgy döntött, hogy a BLS-t kikanyarítja az Opel Vectrából. A Vectra C tényleg jól sikerült autó és műszaki alapjaira épül már a Saab 9-3, az Opel Signum és a Fiat Croma.

Kétféle motor várható, az egyik 200, a másik 275 lóerősnek ígérkezik. Az amerikai autót szőke bajszú svéd munkások szerelik össze a svédországi Saab gyárban. A BLS-ből évente 10 000-et kíván értékesíteni a Cadillac az EU országokban.

A hárombetűs nevek közül a CTS nagyjából egy ötös BMW méretű limuzint takar. Kétféle motorral gyártják a hátsókerék-hajtású kocsit, a 2,8 literes V6-ossal 10,5 millió forinttól kapható. A CTS erősebbik motorja, a 3,6 literes V6-os több más Cadillac-ben is megtalálható.

Az STS modellel a Cadillac egy klasszikus kategóriában indul, a lépcsőshátú luxusautók között. Ebben az osztályban a Caddy mindig is erős volt, csak az a baj, hogy konzervatív limuzinjaival egyre idősebb közönséget célzott meg.

A gyár fiatalítani kíván az ügyfélkörön és sportosabbra rajzolta a mostani STS-t. Ez a modell is a 257 és a 325 lóerős motorokat kapja, az egyik V6-os, a másik a V8-as Northstar.

A nyolchengeres STS összkerék-hajtással is kapható. Van hozzá head-up display, automatikusan változó, elektronikus vezérlésű lengéscsillapítás és az autó automatikusan lassít-gyorsít, tartva a biztonságos követési távolságot.

257 lóerős V6-os motorral az STS listaára 14 825 000 forint. Ez a változat 7,4 másodperc alatt gyorsul százra. A 325 lóerős blokk 6,2 másodperc alatt gyorsítja százra a felső kategóriás limuzint.

Szögletességével az SRX is beleillik az új Cadillac arculatba. Az SRX már jellegzetes amerikai autó, igazi SUV, amit nálunk a legtöbben simán szuv-nak mondanak, ha nem jut eszükbe a magyar szabadidőautó.


Az SRX-ben kívül-belül megcsillan a csúcstechnika. Az autóhoz elektronikusan vezérelt lengéscsillapítás kapható. A Chevrolet Corvette-ből ismert rendszer mágnesrészecskékkel dúsított lengéscsillapító-folyadékkal működik, villámgyorsan reagál és végtelen számú beállítást tesz lehetővé a kényelmes és a sportos hangolás között.

Igazi amerikai autóként az SRX csúcsmodellt mi más hajthatná, mint egy V8-as blokk. A motor nagyon korszerű és 320 lóerejével elég combos is. Persze van egy 260 lóerős hathengeres is, de az kevésbé illik a nagy vashoz.

Az SRX belseje igazi mindentudó, második üléssora sínen tologatható, de ez nem minden. A harmadik sor gombnyomásra a padlóba fordítható, ha éppen nincs rá szükségünk.

A Volkswagen Touareg vagy a Porsche Cayenne magyarországi sikere alapján az SRX is érdeklődést válthat ki. Az amerikai mércével mérve szinte kompakt SUV belépőára 14 275 000 forint.

A legsportosabb Cadillac jelenleg az XLR. A nyitható keménytetős roadster nehézsúlyban indul, de a 320 lóerős V8-as Northstar motor nem jön zavarba a kilóktól. A százra gyorsulás ideje 5,9 másodperc.

A zárt XLR-ből nem egészen 30 másodperc alatt dögös kabriót varázsolhatunk és képzeletben rávethetjük magunkat a Sunset Boulevard-ra, hogy fel és alá autókázva habzsoljuk az életet, pancsoljunk az olcsó benzinben és élvezzük azt az életminőséget, ami a gazdagoknak jut Los Angeles-ben.

Ha élményautózni támad kedvünk, akkor sem kell autót cserélnünk. Sportosan vezetve értékelni fogjuk az 50:50 arányú súlyeloszlást, a hátsókerék-hajtást és a V8-as motor erejét. Az XLR itthoni ára 23 975 000 forint.

A teljes európai kínálatból hiányzó modellek hazánkban sem lesznek kaphatók, a felhozatalban az STS limuzin a legnagyobb személyautó. A dzsipmonstrumok közül az Escalade itthon is megjelenik, de az ESV luxusterepjáró, a fényűző DeVille limuzin vagy az EXT pickup legfeljebb szürkeimportban jön át a nagy vízen.

Várhatóan a Cadillac darabszámokon belül a BLS válik húzómodellé. A trollhättani Saab gyárban, az Opel Vectra C műszaki alapjaira gyártott autóból dízelmotoros is lesz, míg a többi Cadillac-ből hiába keresnénk dízelt.

A Corvette és Cadillac típusok nettó euró ára Európában mindenhol azonos, az eltéréseket az országonként eltérő adóterhek okozzák. A Baltikumtól Szlovéniáig nyolc országot felölelő vezérképviselet hazánkon kívül Lengyelországban és Csehországban számol viszonylag jelentős darabszámokkal.

A BLS debütálását követő első teljes évben háromjegyű darabszám elérése a cél. Ez gyakorlatilag 2007-et jelent, mivel 2006 csonka év lesz a BLS-sel.

A Cadillac és Corvette márkák importőre megjelenik a Budapesti Autószalonon, ahol több ezren láthatják majd a hazánkban kevésbé ismert autókat. A Cadillac & Corvette Central Europe teljes felszereltségű autókat ígér, amelyekhez jórészt csak metálfény lesz extraként rendelhető.